Takuu- ja huolenpito-osien kierto
Lius, Eetu (2017)
Lius, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää uudenlainen järjestelmä korjaamolla säilytettävien osien kierrolle. Tavoitteena oli vähentää sellaisten takaisin veloitettavien anomusten määrää, jotka hylätään osien perusteella, ja nopeuttaa osien käsittelyprosessia.
Työn aihe valittiin osana Daimlerin WPC-korjaamoprosessin kehitysohjelmaa, joka on käynnissä Lahden toimipisteessä. Aiheen valintaan vaikutti myös uudistunut autokanta ja huolenpitosopimusten nopea kasvuvauhti.
Järjestelmä rakennettiin takuukäsikirjan pohjalta ottaen huomioon Charter Way huolenpito-osakäytännöt.
Prosessin uudistamista varten selvitettiin ensin valmistajan vaatimukset osien käsittelyyn ja tarkasteltiin nykyistä käytäntöä. Korjauksen jälkeen säilytettäviä osia ovat MercedesBenz-, Sisu-, Fuso Canter- ja ulkoisten toimittajien takuuosat, huolenpito-osat ja vaihto-osat. Työn aikana arvioitiin liikkuvat varaosamäärät ja tehtiin kaikille oma kiertojärjestelmä valmistajan vaatimusten mukaisesti.
Työn tuloksena syntynyt lajittelupiste on koettu toimivaksi mekaanikoiden ja toimihenkilöiden kannalta. Takuukäsittelijän varaosaprosessiin käyttämä aika on vähentynyt huomattavasti, eikä yhtään takuuosaa ole hävinnyt.
Työn aihe valittiin osana Daimlerin WPC-korjaamoprosessin kehitysohjelmaa, joka on käynnissä Lahden toimipisteessä. Aiheen valintaan vaikutti myös uudistunut autokanta ja huolenpitosopimusten nopea kasvuvauhti.
Järjestelmä rakennettiin takuukäsikirjan pohjalta ottaen huomioon Charter Way huolenpito-osakäytännöt.
Prosessin uudistamista varten selvitettiin ensin valmistajan vaatimukset osien käsittelyyn ja tarkasteltiin nykyistä käytäntöä. Korjauksen jälkeen säilytettäviä osia ovat MercedesBenz-, Sisu-, Fuso Canter- ja ulkoisten toimittajien takuuosat, huolenpito-osat ja vaihto-osat. Työn aikana arvioitiin liikkuvat varaosamäärät ja tehtiin kaikille oma kiertojärjestelmä valmistajan vaatimusten mukaisesti.
Työn tuloksena syntynyt lajittelupiste on koettu toimivaksi mekaanikoiden ja toimihenkilöiden kannalta. Takuukäsittelijän varaosaprosessiin käyttämä aika on vähentynyt huomattavasti, eikä yhtään takuuosaa ole hävinnyt.