Työntekijöiden käsityksiä RALLA-arviointimenetelmästä varhaiskasvatuksen kontekstissa
Turpeinen, Kati; Katainen, Juliaana (2017)
Turpeinen, Kati
Katainen, Juliaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082195
Tiivistelmä
Leikki on lapsen tärkeintä toimintaa ja sen aikana lapsi tutustuu itselleen luontaisella tavalla itseensä sekä ympäristöönsä. Leikin kautta lapsi myös oppii taitoja jokapäiväiseen elämäänsä. Leikkiä olisi tärkeää arvioida, jotta lapsen mahdolliset haasteet leikkitaidoissa tulisi huomatuksi. Arvioinnin kautta saadaan tietoa myös lapsen kehitystasosta.
Suomessa päiväkodeissa on ollut tarve luotettavalle leikin arviointimenetelmälle ja tähän tarpeeseen terveystieteiden tohtori ja toimintaterapeutti Tiina Lautamo kehitti Ryhmätilanteessa tapahtuva lapsen leikin arviointi –menetelmän (RALLA), jolla arvioidaan lapsen ryhmätilanteessa havainnoitavissa olevaa vapaata leikkiä. Arviointimenetelmä on tarkoitettu 2-6-vuotiaille lapsille ja arviointi toteutetaan lapselle luonnollisessa leikkiympäristössä.
Opinnäytetyömme liittyy Oulu Sote Labs –projektiin, jonka aikana pääsimme käyttämään RALLA-arviointimenetelmää päiväkotiympäristössä. Oman kokemuksemme myötä koimme tärkeäksi tutkia muiden projektissa mukana olleiden lasten kanssa työskentelevien käsityksiä kyseisestä arviointimenetelmästä. Tutkimuksen avulla haluamme korostaa leikin arvioinnin merkityksellisyyttä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla työntekijöiden käsityksiä RALLA-arviointimenetelmästä. Tutkimustehtävänä on kuvata työntekijöiden käsityksiä RALLA-arviointimenetelmästä varhaiskasvatuksen kontekstissa omiin arviointimenetelmän käyttökokemuksiin perustuen. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla, ja tiedonantajina olivat kahdeksan arviointimenetelmää käyttänyttä työntekijää.
Työntekijät kokivat, että yhteinen arviointimenetelmä yhdistää ammattilaisten voimavarat. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus tuoda oma ammatillinen näkökulmansa arviointiin. Yhteinen arviointimenetelmä mahdollistaa sen, että eri ammattikuntien edustajat pystyvät puhumaan samaa kieltä lapsen leikin arvioinnissa. Arvioinnin myötä työntekijöiden on helpompaa suunnitella toimintaansa lapsen leikkitaitoja tukevaksi. Työntekijät kokevat, että RALLA-arviointimenetelmän käyttöön tulee perehtyä huolella, sillä se vaikuttaa tulosten luotettavuuteen.
Suomessa päiväkodeissa on ollut tarve luotettavalle leikin arviointimenetelmälle ja tähän tarpeeseen terveystieteiden tohtori ja toimintaterapeutti Tiina Lautamo kehitti Ryhmätilanteessa tapahtuva lapsen leikin arviointi –menetelmän (RALLA), jolla arvioidaan lapsen ryhmätilanteessa havainnoitavissa olevaa vapaata leikkiä. Arviointimenetelmä on tarkoitettu 2-6-vuotiaille lapsille ja arviointi toteutetaan lapselle luonnollisessa leikkiympäristössä.
Opinnäytetyömme liittyy Oulu Sote Labs –projektiin, jonka aikana pääsimme käyttämään RALLA-arviointimenetelmää päiväkotiympäristössä. Oman kokemuksemme myötä koimme tärkeäksi tutkia muiden projektissa mukana olleiden lasten kanssa työskentelevien käsityksiä kyseisestä arviointimenetelmästä. Tutkimuksen avulla haluamme korostaa leikin arvioinnin merkityksellisyyttä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla työntekijöiden käsityksiä RALLA-arviointimenetelmästä. Tutkimustehtävänä on kuvata työntekijöiden käsityksiä RALLA-arviointimenetelmästä varhaiskasvatuksen kontekstissa omiin arviointimenetelmän käyttökokemuksiin perustuen. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla, ja tiedonantajina olivat kahdeksan arviointimenetelmää käyttänyttä työntekijää.
Työntekijät kokivat, että yhteinen arviointimenetelmä yhdistää ammattilaisten voimavarat. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus tuoda oma ammatillinen näkökulmansa arviointiin. Yhteinen arviointimenetelmä mahdollistaa sen, että eri ammattikuntien edustajat pystyvät puhumaan samaa kieltä lapsen leikin arvioinnissa. Arvioinnin myötä työntekijöiden on helpompaa suunnitella toimintaansa lapsen leikkitaitoja tukevaksi. Työntekijät kokevat, että RALLA-arviointimenetelmän käyttöön tulee perehtyä huolella, sillä se vaikuttaa tulosten luotettavuuteen.