Vanhempien kokemuksia alle 3-vuotiaiden lasten päivähoidon aloittamisesta
Riila, Janika (2017)
Riila, Janika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet päivähoidon aloittamisen. Lisäksi selvitetään sitä, miten aloituskäytäntöjä voitaisiin vanhempien mielestä kehittää. Tavoitteena on tuoda vanhempien ääntä kuuluviin sekä auttaa Olarin päiväkotia kehittämään päivähoidon aloituskäytäntöjään. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Olarin päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin. Työtä varten haastateltiin neljää vanhempaa, joiden lapsi oli aloittanut päivähoidon syksyllä 2016. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Teoriapohjana on kiintymyssuhdeteoria ja siihen liittyvät päivähoidon aloituskäytännöt sekä kasvatuskumppanuuden käsite. Kasvatuskumppanuudessa on tarkoituksena tukea lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta.
Vanhempien haastatteluista selvisi, että vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen ja sen käytäntöihin. Vanhemmat kokivat, että heidän mielipiteitään ja toiveitaan on pääosin kuunneltu hyvin silloin, kun vanhemmat ovat tuoneet ne esiin. Vanhemmat toivat esiin myös sen, ettei työntekijöillä aina ole aikaa keskustelulle kiireen takia. Haastatteluihin osallistuneet vanhemmat kertoivat pystyvänsä puhumaan työntekijöille mistä tahansa asiasta, mutta näin ei ollut käytännössä tapahtunut. Työntekijöiden tulisi kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja sen avoimuuteen, jotta vanhemmat todella kokisivat voivansa kertoa mieltään painavat asiat. Vanhemmat toivoivat myös enemmän tietoa lapsensa päivän kulusta. Vanhempien mielestä selkeyttä aloitukseen toisi myös jonkinlainen infokansio, josta voisi tarkistaa asioita, joita päiväkodilla on unohdettu kertoa.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Olarin päiväkodin lisäksi muutkin Espoon kaupungin päiväkodit. Opinnäytetyön tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella päivähoidon aloituskäytännöistä voidaan saada entistä asiakaslähtöisempiä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin. Työtä varten haastateltiin neljää vanhempaa, joiden lapsi oli aloittanut päivähoidon syksyllä 2016. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Teoriapohjana on kiintymyssuhdeteoria ja siihen liittyvät päivähoidon aloituskäytännöt sekä kasvatuskumppanuuden käsite. Kasvatuskumppanuudessa on tarkoituksena tukea lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta.
Vanhempien haastatteluista selvisi, että vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen ja sen käytäntöihin. Vanhemmat kokivat, että heidän mielipiteitään ja toiveitaan on pääosin kuunneltu hyvin silloin, kun vanhemmat ovat tuoneet ne esiin. Vanhemmat toivat esiin myös sen, ettei työntekijöillä aina ole aikaa keskustelulle kiireen takia. Haastatteluihin osallistuneet vanhemmat kertoivat pystyvänsä puhumaan työntekijöille mistä tahansa asiasta, mutta näin ei ollut käytännössä tapahtunut. Työntekijöiden tulisi kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja sen avoimuuteen, jotta vanhemmat todella kokisivat voivansa kertoa mieltään painavat asiat. Vanhemmat toivoivat myös enemmän tietoa lapsensa päivän kulusta. Vanhempien mielestä selkeyttä aloitukseen toisi myös jonkinlainen infokansio, josta voisi tarkistaa asioita, joita päiväkodilla on unohdettu kertoa.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Olarin päiväkodin lisäksi muutkin Espoon kaupungin päiväkodit. Opinnäytetyön tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella päivähoidon aloituskäytännöistä voidaan saada entistä asiakaslähtöisempiä.