Aikuishakijan väylä liiketalouden opiskelijaksi : Metropolia Ammattikorkeakoulu
Haataja, Tiina (2010)
Haataja, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215818
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli liike-elämälähtöinen kehittämis- ja tutkimushanke, jonka toimeksiantajana oli Metropolia Ammattikorkeakoulun viestintäyksikkö. Työn tavoitteena oli selvittää kuinka Metropolian mainonnan ja verkkosivujen sisältöjä voidaan kehittää paremmin liiketalouden aikuishakijoita palveleviksi. Tämä tieto tuotettiin selvittämällä, mitä väylää käyttäen aikuishakija oli Metropoliaan tullut, mitä kriteereitä aikuishakija oli käyttänyt opiskelupaikkaa valitessaan ja minkälaisessa arvossa hakijat pitivät kilpailevia oppilaitoksia. Lisäksi tiedusteltiin aikuishakijoiden mielipidettä Metropolian verkkosivuista.
Tutkimuksen aihe oli haastava ja mielenkiintoinen, koska aikaisempaa tutkimusmateriaalia aiheesta ei ollut käytettävissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi ostokäyttäytymiseen ja asiakkuuksien hankintaan. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin haastattelemalla Metropolian henkilökuntaa, ja kvantitatiivinen osuus toteutettiin lähettämällä alemman ammattikorkeakoulututkinnon aikuissovelluksen liiketalouden opiskelijoille e-kyselylomake sähköpostitse. Vastausprosentti oli 25,7.
Tutkimustuloksina kuvattiin ”keskiverto” liiketalouden aikuishakija ja aikuishakijan väylä Metropoliaan liiketalouden opiskelijaksi. Näiden ja tutkimuksen muiden tulosten perusteella kehitysehdotuksena esitettiin, että Metropolian viestintäyksikön kannattaisi keskittää mainontaa parantamaan Metropolian liiketalouden aikuissovelluksen, ja samalla Metropolian yleistä, mainetta ja arvostusta vakiintuneena ja pitkäaikaisena liiketalouden opetuksen tuottajana ja haluttavana ammattikorkeakouluna. Verkkosivujen osalta kehitysehdotuksina esitettiin sivujen yleinen selkeyttäminen sekä kurssitarjonnan, -kuvauksien ja hakukelpoisuuteen liittyvien asioiden selkeyttäminen. Lisäksi kehitysehdotuksena esitettiin, että Metropolian kannattaisi vastuuttaa hakuprosessi, eli opiskelijoiden hankintaprosessi, kokonaisuutena yhdelle sen yksiköistä. Tällä hetkellä vastuu on jaettu prosessin eri vaiheittain usean yksikön kesken.
Tutkimuksen aihe oli haastava ja mielenkiintoinen, koska aikaisempaa tutkimusmateriaalia aiheesta ei ollut käytettävissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi ostokäyttäytymiseen ja asiakkuuksien hankintaan. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin haastattelemalla Metropolian henkilökuntaa, ja kvantitatiivinen osuus toteutettiin lähettämällä alemman ammattikorkeakoulututkinnon aikuissovelluksen liiketalouden opiskelijoille e-kyselylomake sähköpostitse. Vastausprosentti oli 25,7.
Tutkimustuloksina kuvattiin ”keskiverto” liiketalouden aikuishakija ja aikuishakijan väylä Metropoliaan liiketalouden opiskelijaksi. Näiden ja tutkimuksen muiden tulosten perusteella kehitysehdotuksena esitettiin, että Metropolian viestintäyksikön kannattaisi keskittää mainontaa parantamaan Metropolian liiketalouden aikuissovelluksen, ja samalla Metropolian yleistä, mainetta ja arvostusta vakiintuneena ja pitkäaikaisena liiketalouden opetuksen tuottajana ja haluttavana ammattikorkeakouluna. Verkkosivujen osalta kehitysehdotuksina esitettiin sivujen yleinen selkeyttäminen sekä kurssitarjonnan, -kuvauksien ja hakukelpoisuuteen liittyvien asioiden selkeyttäminen. Lisäksi kehitysehdotuksena esitettiin, että Metropolian kannattaisi vastuuttaa hakuprosessi, eli opiskelijoiden hankintaprosessi, kokonaisuutena yhdelle sen yksiköistä. Tällä hetkellä vastuu on jaettu prosessin eri vaiheittain usean yksikön kesken.