Kiinteistönvälittäjien kilpailukeinot ja niiden markkinointi
Eklund, Merja (2017)
Eklund, Merja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio oli Sanoma Media Finland, tarkemmin Sanoma Digitalin liiketoimintayksikkö. Tutkimusongelmana on, mitkä ovat kiinteistönvälittäjien kilpailukeinot ja niiden markkinointi. Tavoitteena oli löytää kiinteistönvälittäjille kilpailukeinoja, joita markkinoimalla he voivat lisätä kilpailukykyään, tunnettavuuttaan ja luoda brändisuhdetta. Kehittämistehtävässä haluttiin löytää kiinteistönvälittäjille uusia markkinointiratkaisuja Sanoman mediakanavia hyödyntäen.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus ja tiedonhankintamenetelminä oli osallistuva havainnointi, kyselyt ja teemahaastattelut. Kiinteistönvälittäjien kilpailukeinojen selvittämiseksi täytyi selvittää, mitä kuluttajat arvostavat ja odottavat kiinteistönvälittäjältä, jotta kilpailuetu löytyi. Teoreettinen viitekehys muodostui kilpailuedun löytämisen, asiakaskeskeisyyden ja asiakaskokemuksen, palveluiden markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympäriltä.
Opinnäytetyön tavoite täyttyi. Kilpailuedut löydettiin ja osaa näistä kilpailueduista onnistuttiin pilotoimaan markkinointiratkaisuilla. Tulevaisuus näyttää, tuoko näiden kilpailuetujen markkinointi yritykselle lisää tunnettuutta ja syvempää brändisuhdetta.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus ja tiedonhankintamenetelminä oli osallistuva havainnointi, kyselyt ja teemahaastattelut. Kiinteistönvälittäjien kilpailukeinojen selvittämiseksi täytyi selvittää, mitä kuluttajat arvostavat ja odottavat kiinteistönvälittäjältä, jotta kilpailuetu löytyi. Teoreettinen viitekehys muodostui kilpailuedun löytämisen, asiakaskeskeisyyden ja asiakaskokemuksen, palveluiden markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympäriltä.
Opinnäytetyön tavoite täyttyi. Kilpailuedut löydettiin ja osaa näistä kilpailueduista onnistuttiin pilotoimaan markkinointiratkaisuilla. Tulevaisuus näyttää, tuoko näiden kilpailuetujen markkinointi yritykselle lisää tunnettuutta ja syvempää brändisuhdetta.