Osaamiskartta osaamisen johtamisen välineenä : bioanalyytikon asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaaminen laboratorion näytteenotossa
Engbers, Kim (2017)
Engbers, Kim
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia esimiehelle bioanalyytikolta laboratorion näytteenotossa vaadittavaan asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamisen todentamiseen tarvittava osaamiskartta osaamisen johtamisen välineeksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää osaamisen arviointia ja osaamisen johtamista sekä laboratorion asiakaspalvelun laatua moniammatillisessa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö on tehty johtamisen näkökulmasta toiminnan ja laadun kehittämiseksi. Opinnäytetyössäni tarkastelen bioanalyytikon työssä tarvittavaa asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamista laboratorion näytteenotossa ja osaamisen arviointia osaamiskartan avulla. Osaamiskartta laadittiin aihetta kuvaavan teoreettisen tiedon ja käytännön työn osaamisvaatimuksiin perustuen.
Osaamiskartassa olen kuvannut toiminnan tavoitteiden mukaiset osaamisalueet asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamisessa ja määrittänyt näiden osa-alueiden osaamisen arvioinnin kriteerit. Tarkoituksena on, että osaamiskartalla kuvataan osaamisen kehittämisen kannalta tarvittava osaaminen ja osaamisen arvioinnin kriteerit, joihin työntekijä pystyy asemoimaan itsensä. Työntekijä arvioi omaa osaamistaan kehityskeskustelun yhteydessä. Esimies tukee työntekijää saavuttamaan tavoitteensa. Esimiehen on huolehdittava, että työntekijöillä on riittävää osaamista tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi laaditaan seurantasuunnitelma kehityskeskustelun yhteydessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt osaamiskartta auttaa esimiestä tunnistamaan laboratorion näytteenotossa työskentelevän bioanalyytikon asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamisen ja arvioimaan työntekijän osaamisen tasoa. Jo riittävä perusosaaminen näkyy ulospäin laboratorion imagoa ja kilpailukykyä vahvistavana tekijänä ja tukee työntekijän työhyvinvointia ja työn hallinnan tunnetta.
Opinnäytetyö on tehty johtamisen näkökulmasta toiminnan ja laadun kehittämiseksi. Opinnäytetyössäni tarkastelen bioanalyytikon työssä tarvittavaa asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamista laboratorion näytteenotossa ja osaamisen arviointia osaamiskartan avulla. Osaamiskartta laadittiin aihetta kuvaavan teoreettisen tiedon ja käytännön työn osaamisvaatimuksiin perustuen.
Osaamiskartassa olen kuvannut toiminnan tavoitteiden mukaiset osaamisalueet asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamisessa ja määrittänyt näiden osa-alueiden osaamisen arvioinnin kriteerit. Tarkoituksena on, että osaamiskartalla kuvataan osaamisen kehittämisen kannalta tarvittava osaaminen ja osaamisen arvioinnin kriteerit, joihin työntekijä pystyy asemoimaan itsensä. Työntekijä arvioi omaa osaamistaan kehityskeskustelun yhteydessä. Esimies tukee työntekijää saavuttamaan tavoitteensa. Esimiehen on huolehdittava, että työntekijöillä on riittävää osaamista tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi laaditaan seurantasuunnitelma kehityskeskustelun yhteydessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt osaamiskartta auttaa esimiestä tunnistamaan laboratorion näytteenotossa työskentelevän bioanalyytikon asiakaspalvelu- ja vuorovaikutusosaamisen ja arvioimaan työntekijän osaamisen tasoa. Jo riittävä perusosaaminen näkyy ulospäin laboratorion imagoa ja kilpailukykyä vahvistavana tekijänä ja tukee työntekijän työhyvinvointia ja työn hallinnan tunnetta.