Smart Rollator : Designing a Desirable Product
Kämppi, Miia (2017)
Kämppi, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242685
Tiivistelmä
Ihmiset ikääntyvät kaikkialla maailmassa, noin 30% Suomen väestöstä on vuonna 2030 yli 65 vuotiaita. Tämä asettaa haasteita terveydenhoitokustannuksiin. Metropolian osaamiskiihdyttämön tarkoituksena on auttaa ikääntyneitä asumaan itsenäisesti kotona mahdollisimman pitkään robotiikan avulla. Tätä tavoitetta lähdettiin ratkomaan älykkäällä rollaattorilla.
Koska älykkään rollaattorin kehitysprojekti on alkuvaiheessa tämän opinnäyteyön tavoite oli selvittää millaisia käyttäjän tarpeita lähdetään ratkomaan sekä millaisilla ominaisuuksilla arjen haasteita pystytään ratkomaan. Koska Suomessa noin 85% rollaattorin käyttäjistä saa rollaattorin kunnan apuvälinekeskuksesta, on täten julkinen sektori yksi suurimmista asiakasryhmistä. Jotta rollaattorista saataisiin mahdollisimman haluttava sekä houkutteleva asiakkaiden näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä huomioitiin sekä käyttäjän että asiakkaan tarpeet.
Opinnäytteessä käytettiin menetelmänä toimintatutkimusta. Työssä toteutettiin kaksi sykliä; ensimmäisessä vaiheessa teemahaastattelun avulla selvitettiin vanhusten kohtaamia arjen haasteita ja toisessa vaiheessa innovaatiokeskustelun avulla haettiin rollaattorin ominaisuuksia, joilla vastataan näihin arjen haasteisiin.
Työn lopputulokseksi saatiin ehdotus rollaattorin sisältämistä ominaisuuksista, joilla saavutetaan mahdollisimman kattava vastaus sekä käyttäjän että asiakkaan näkökulmasta. Ehdotus sisältää 4 eri asiakasryhmälle ehdotelmaa, mutta suositelluin vaihtoehto on ehdotelma 1. Tässä ehdotelmassa keskityttäisiin luomaan ylösnousuavustus mekanisoinnin avulla. Älyrollaattori sisältäisi myös etälataus mahdollisuuden akuille sekä juomapullotelineen. Koska tavaroiden internet ja käyttäjädatan kerääminen mahdollistavat paremman jatkokehityksen ja tiedon hyödyntämisen opinnäytteessä katsottiin, että nämä ominaisuudet kannattaa ottaa käyttöön jo heti alkuvaiheessa, jotta jatkokehitys on helpompaa.
Koska älykkään rollaattorin kehitysprojekti on alkuvaiheessa tämän opinnäyteyön tavoite oli selvittää millaisia käyttäjän tarpeita lähdetään ratkomaan sekä millaisilla ominaisuuksilla arjen haasteita pystytään ratkomaan. Koska Suomessa noin 85% rollaattorin käyttäjistä saa rollaattorin kunnan apuvälinekeskuksesta, on täten julkinen sektori yksi suurimmista asiakasryhmistä. Jotta rollaattorista saataisiin mahdollisimman haluttava sekä houkutteleva asiakkaiden näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä huomioitiin sekä käyttäjän että asiakkaan tarpeet.
Opinnäytteessä käytettiin menetelmänä toimintatutkimusta. Työssä toteutettiin kaksi sykliä; ensimmäisessä vaiheessa teemahaastattelun avulla selvitettiin vanhusten kohtaamia arjen haasteita ja toisessa vaiheessa innovaatiokeskustelun avulla haettiin rollaattorin ominaisuuksia, joilla vastataan näihin arjen haasteisiin.
Työn lopputulokseksi saatiin ehdotus rollaattorin sisältämistä ominaisuuksista, joilla saavutetaan mahdollisimman kattava vastaus sekä käyttäjän että asiakkaan näkökulmasta. Ehdotus sisältää 4 eri asiakasryhmälle ehdotelmaa, mutta suositelluin vaihtoehto on ehdotelma 1. Tässä ehdotelmassa keskityttäisiin luomaan ylösnousuavustus mekanisoinnin avulla. Älyrollaattori sisältäisi myös etälataus mahdollisuuden akuille sekä juomapullotelineen. Koska tavaroiden internet ja käyttäjädatan kerääminen mahdollistavat paremman jatkokehityksen ja tiedon hyödyntämisen opinnäytteessä katsottiin, että nämä ominaisuudet kannattaa ottaa käyttöön jo heti alkuvaiheessa, jotta jatkokehitys on helpompaa.