Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja lastenhankinta – näkemyksiä seksuaalikasvatuksesta
Finel, Sivan; Metsäketo, Sanna (2016)
Finel, Sivan
Metsäketo, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sateenkaariperheiden lastenhankintaa yläasteen seksuaalikasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten näkemyksiä siitä, mitä sateenkaariperheiden lastenhankinnasta tulisi yläasteen seksuaalikasvatuksessa opettaa. Tuloksia verrattiin eurooppalaisiin seksuaalikasvatuksen standardeihin, tarkoituksena löytää yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Lisäksi etsittiin vastauksia siihen, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen lastenhankinta tulisi huomioida koulun seksuaalikasvatuksessa, jotta kasvatus edistäisi kyseisten vähemmistöjen terveyttä ja hyvinvointia ja muokkaisi yhteiskuntaa yhdenvertaisempaan suuntaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen vastauksista (n=16) koostuva aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoreettisena lähtökohtana oli Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa -asiakirjan seksuaalikasvatussisältö.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että sateenkaariperheiden lastenhankintaa tulisi käsitellä yläasteen seksuaalikasvatuksessa monipuolisesti. Sateenkaariperheiden lastenhankintaan liittyy tiettyjä erityispiirteitä, mutta samalla myös monia yhtäläisyyksiä heteroperheisiin nähden. Sateenkaariperheet tulisi nähdä yhdenvertaisena perhemuotona muiden rinnalla. Sateenkaariperheiden lastenhankintaa ei tulisi käsitellä erillisenä muusta lastenhankintaan liittyvästä opetuksesta. Seksuaalikasvatuksessa välittyvillä asenteilla tulisi pyrkiä heteronormatiivisuuden purkamiseen ja sateenkaariperheiden normalisoimiseen.
Opinnäytetyö tarjoaa monipuolisen katsauksen sateenkaari-ihmisten näkemyksiin tutkimusaiheesta. Työn tulokset yhdessä tietoperustan kanssa tuovat ilmi kehityskohteita, jotka ovat lähtöisin moninaisia seksuaalisia suuntautumisia, sukupuolia ja perheitä edustavien henkilöiden tarpeista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kätilöiden ammatillisen osaamisen kehittämisessä ja uuden seksuaalikasvatusmateriaalin tuottamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen vastauksista (n=16) koostuva aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoreettisena lähtökohtana oli Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa -asiakirjan seksuaalikasvatussisältö.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että sateenkaariperheiden lastenhankintaa tulisi käsitellä yläasteen seksuaalikasvatuksessa monipuolisesti. Sateenkaariperheiden lastenhankintaan liittyy tiettyjä erityispiirteitä, mutta samalla myös monia yhtäläisyyksiä heteroperheisiin nähden. Sateenkaariperheet tulisi nähdä yhdenvertaisena perhemuotona muiden rinnalla. Sateenkaariperheiden lastenhankintaa ei tulisi käsitellä erillisenä muusta lastenhankintaan liittyvästä opetuksesta. Seksuaalikasvatuksessa välittyvillä asenteilla tulisi pyrkiä heteronormatiivisuuden purkamiseen ja sateenkaariperheiden normalisoimiseen.
Opinnäytetyö tarjoaa monipuolisen katsauksen sateenkaari-ihmisten näkemyksiin tutkimusaiheesta. Työn tulokset yhdessä tietoperustan kanssa tuovat ilmi kehityskohteita, jotka ovat lähtöisin moninaisia seksuaalisia suuntautumisia, sukupuolia ja perheitä edustavien henkilöiden tarpeista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kätilöiden ammatillisen osaamisen kehittämisessä ja uuden seksuaalikasvatusmateriaalin tuottamisessa.