Kaikkien puolella : tarinateatteri yhdenvertaisuutta edistämässä
Rannanlilja, Sarri (2017)
Rannanlilja, Sarri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022840
Tiivistelmä
Lähtökohta opinnäytetyöhön oli sosionomi-opintojen innovaatioprojekti, joka tehtiin Invalidiliitolle. Invalidiliiton tehtävänanto oli etsiä uusia tapoja vaikuttaa koululaisten asenteisiin vammaisuutta kohtaan. Toteutin innovaatioprojektia varten kehittämäni idean opinnäytetyönä yhteistyössä ohjaus ja oppimiskeskus Valteri -koulu Ruskiksen kanssa.
Tavoitteena opinnäytetyössä tarinateatteri- interventiossani oli yhdenvertaisuuden kokemuksen edistäminen hyvien väestösuhteiden näkökulmasta sekä tutkia tarinateatterin toimivuutta ryhmien yhdistämisessä. Menetelmänä käytin tarinateatteria ja kohderyhmien perusopetuksen ja erityisopetuksen oppilaiden yhdistämistä. Yhteistä ihmisyyden ja yhdenvertaisuuden kokemusta etsittiin tarinoiden kertomisen ja vuorovaikutuksen avulla tarinateatterin periaatteiden mukaisesti. Kokemusten jakaminen mahdollistaa samaistumisen tunnetasolla. Teoreettisena taustana olivat yhdenvertaisuus ja neurotieteellisten tutkimusten löydöt aivojen peilautumisjärjestelmistä eli laajoista hermoverkostoista, joihin pohjautuu toisten ihmisten ymmärtäminen ja sosiaalinen kanssakäyminen, joka on edellytys empatian kokemukselle eli toisiin ihmisiin ja heidän tunteisiinsa eläytymiselle.
Toteutin opinnäytetyöni toiminnallisena kehittämistyönä. Tarinateatteri-interventio sisälsi tutustumiskerrat molemmille oppilasryhmille erikseen, jolloin hahmoteltiin tarinateatteriin tulevia aiheita. Tarinateatteriryhmä Teleskooppi toteutti tarinateatteriesitykset kohderyhmien oppilaille yhteisesti. Palaute- ja arviointikerran pidin molemmille oppilasryhmille erikseen. Tapaamiskertojen toiminnan havainnoinnin ja oppilailta ja opettajilta kerätyn palautteen perusteella arvioin yhdenvertaisuuden edistämisen tavoitteeseen pääsemistä ja tarinateatteri-intervention toimivuutta ryhmien yhdistämisessä.
Tarinateatteri on toimiva menetelmä oppilasryhmien yhdistämisessä. Palautekeskusteluissa ja kirjallisessa palautteessa kävi ilmi, että oppilaista toimivinta tarinateatteri-interventiossa oli vuorovaikutus ja toisten ajatusten kuuleminen ja palautteessa on viitteitä yhdenvertaisuuden edistymisestä. Vuorovaikutus oppilasryhmien välillä toimii tarinateatteriryhmän välityksellä. Yhdenvertaisuuden kokemuksen edistymisen todentaminen olisi vaatinut yhdenvertaisuuden kokemuksen perusteellista tutkimista molemmissa oppilasryhmissä sekä ennen että jälkeen tarinateatteri – intervention, joka olisi vaatinut laajemman syventymisen yhdenvertaisuuden käsitteeseen kuinka sen kokevat sekä erityistä tukea tarvitsevat, että perusope-tuksen oppilaat.
Tavoitteena opinnäytetyössä tarinateatteri- interventiossani oli yhdenvertaisuuden kokemuksen edistäminen hyvien väestösuhteiden näkökulmasta sekä tutkia tarinateatterin toimivuutta ryhmien yhdistämisessä. Menetelmänä käytin tarinateatteria ja kohderyhmien perusopetuksen ja erityisopetuksen oppilaiden yhdistämistä. Yhteistä ihmisyyden ja yhdenvertaisuuden kokemusta etsittiin tarinoiden kertomisen ja vuorovaikutuksen avulla tarinateatterin periaatteiden mukaisesti. Kokemusten jakaminen mahdollistaa samaistumisen tunnetasolla. Teoreettisena taustana olivat yhdenvertaisuus ja neurotieteellisten tutkimusten löydöt aivojen peilautumisjärjestelmistä eli laajoista hermoverkostoista, joihin pohjautuu toisten ihmisten ymmärtäminen ja sosiaalinen kanssakäyminen, joka on edellytys empatian kokemukselle eli toisiin ihmisiin ja heidän tunteisiinsa eläytymiselle.
Toteutin opinnäytetyöni toiminnallisena kehittämistyönä. Tarinateatteri-interventio sisälsi tutustumiskerrat molemmille oppilasryhmille erikseen, jolloin hahmoteltiin tarinateatteriin tulevia aiheita. Tarinateatteriryhmä Teleskooppi toteutti tarinateatteriesitykset kohderyhmien oppilaille yhteisesti. Palaute- ja arviointikerran pidin molemmille oppilasryhmille erikseen. Tapaamiskertojen toiminnan havainnoinnin ja oppilailta ja opettajilta kerätyn palautteen perusteella arvioin yhdenvertaisuuden edistämisen tavoitteeseen pääsemistä ja tarinateatteri-intervention toimivuutta ryhmien yhdistämisessä.
Tarinateatteri on toimiva menetelmä oppilasryhmien yhdistämisessä. Palautekeskusteluissa ja kirjallisessa palautteessa kävi ilmi, että oppilaista toimivinta tarinateatteri-interventiossa oli vuorovaikutus ja toisten ajatusten kuuleminen ja palautteessa on viitteitä yhdenvertaisuuden edistymisestä. Vuorovaikutus oppilasryhmien välillä toimii tarinateatteriryhmän välityksellä. Yhdenvertaisuuden kokemuksen edistymisen todentaminen olisi vaatinut yhdenvertaisuuden kokemuksen perusteellista tutkimista molemmissa oppilasryhmissä sekä ennen että jälkeen tarinateatteri – intervention, joka olisi vaatinut laajemman syventymisen yhdenvertaisuuden käsitteeseen kuinka sen kokevat sekä erityistä tukea tarvitsevat, että perusope-tuksen oppilaat.