Henkilöbrändäys asiantuntijablogeissa : Opas asiantuntijablogeissa rakennettavan henkilöbrändäyksen hyviin ja huonoihin käytäntöihin
Lyytikäinen, Pinja (2016)
Lyytikäinen, Pinja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012831
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen siitä, mitä asiantuntijan kannattaa tai ei ole kannattavaa tehdä, jotta henkilöbrändin rakentaminen asiantuntijablogissa onnistuu. Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyö muodostaa myös yleispätevän oppaan, joka on suunnattu kaikille asiantuntijoille, joita kiinnostaa itsensä brändäys ja blogimaailma. Työssä tutustuttiin henkilöbrändäykseen ja blogeihin monista eri näkökulmista.
Työn teoreettinen osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrotaan, mitä termillä henkilöbrändäys ylipäätänsä tarkoitetaan, onko henkilöbrändäys kannattavaa ja mitä mahdollista haittaa siitä voi olla. Työn toisessa teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa, bloggereita ja blogeja. Osiossa myös paneudutaan syihin, joiden takia blogin kirjoittaminen on kannattavaa, sekä blogien ansaintamahdollisuuksiin. Ammattikirjallisuuden ja muiden lähteiden käyttämisen lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea menestyksekästä blogin kirjoittajaa sekä kahta brändäyksen asiantuntijaa, jotka ovat vastanneet kysymykseen siitä, kuinka blogeissa voi rakentaa onnistunutta henkilöbrändiä.
Johtopäätöksessä todetaan, että henkilöbrändin rakentamisen onnistumiseksi blogissa, edellyttää brändin rakentajalta pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta, kuten tavoitteiden ja kohderyhmän asettamista. Näiden edellä mainittujen seikkojen lisäksi asiantuntijan on kannattavaa myös huomioida asetettu kohderyhmä blogiteksteissä ja harkita, mitä muita kanavia käyttää henkilöbrändinsä rakentamiseen.
Työn teoreettinen osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrotaan, mitä termillä henkilöbrändäys ylipäätänsä tarkoitetaan, onko henkilöbrändäys kannattavaa ja mitä mahdollista haittaa siitä voi olla. Työn toisessa teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa, bloggereita ja blogeja. Osiossa myös paneudutaan syihin, joiden takia blogin kirjoittaminen on kannattavaa, sekä blogien ansaintamahdollisuuksiin. Ammattikirjallisuuden ja muiden lähteiden käyttämisen lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea menestyksekästä blogin kirjoittajaa sekä kahta brändäyksen asiantuntijaa, jotka ovat vastanneet kysymykseen siitä, kuinka blogeissa voi rakentaa onnistunutta henkilöbrändiä.
Johtopäätöksessä todetaan, että henkilöbrändin rakentamisen onnistumiseksi blogissa, edellyttää brändin rakentajalta pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta, kuten tavoitteiden ja kohderyhmän asettamista. Näiden edellä mainittujen seikkojen lisäksi asiantuntijan on kannattavaa myös huomioida asetettu kohderyhmä blogiteksteissä ja harkita, mitä muita kanavia käyttää henkilöbrändinsä rakentamiseen.