Leanin mittaamista IT-organisaatiossa
Koivunmaa, Janne (2017)
Koivunmaa, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella IT-organisaation tehokasta toimintaa lean-johtamisen näkökulmasta. Lean-johtamisen avulla voidaan löytää organisaation toiminnasta hukkatyötä. Hukkatyö voidaan määritellä työksi, joka ei tuota arvoa asiakkaalle. Se aiheutuu leanin teorian mukaisesti usein siitä, että liiketoimintaprosessien virtaus ei ole tehokasta.
Työn teoreettinen osuus keskittyi organisaatioiden strategiseen johtamiseen. Erityisesti huomio kohdistui tasapainotetun tuloskorttijohtamisen malliin, joka on yksi organisaatioiden johtamisessa käytetyistä viitekehyksistä. Lukijalle esiteltiin, miten lean voidaan nähdä olennaisena osana tuloskorttijohtamisen mallia, jonka yksi osa-alue on juuri liiketoimintaprosessien virtausnopeuden parantaminen.
Itse leaniin liittyvässä teoriaosuudessa kuvailtiin sitä koskevia olennaisimpia käsitteitä, joita ovat prosessien resurssi- ja virtaustehokkuus, prosessien virtaustehokkuuteen vaikuttavat lait, työhön liittyvät hukan muodot ja työn organisointiin liittyvä 5S-malli. Näiden avulla kuvattiin, miten organisaatiossa tehtyä työtä voidaan tutkia ja kenties kehittää lean-johtamisen näkökulmasta.
Työn tutkimusosiossa keskityttiin mittaamaan organisaation lean-osaamisen nykytilaa. Tätä selvitettiin kyselylomakkeella, joka pohjautui pääosin määrällisen tutkimuksen menetelmään. Yleisen kuvan saamiseksi kysely lähetettiin kaikille organisaation työntekijöille ja sillä pyrittiin saamaan vastauksia kahteen kysymykseen: missä määrin työ on tällä hetkellä leanjohtamisen mukaista, ja missä määrin lean-johtamiseen liittyviä käsitteitä tällä hetkellä tunnetaan?
Tuloksista voitiin päätellä, että lean on organisaatiolle kohtalaisen uusi asia. Yleisimpiä käsitteitä ei juuri tunneta, etenkin vanhempien työntekijöiden keskuudessa. Tämänhetkisen toiminnan tarkastelussa havaittiin monia kehittämiskohteita, joista olennaisimpina oli työprosessien tarkempi kuvaus ja niiden roolien ja vastuiden tarkempi määrittely sekä tiedon löydettävyyden parantaminen. Jos organisaation johto päättää lähteä kehittämään työskentelymalleja lean-johtamisen suuntaan, tämä työ antaa siihen hyvän lähtökohdan.
Työn teoreettinen osuus keskittyi organisaatioiden strategiseen johtamiseen. Erityisesti huomio kohdistui tasapainotetun tuloskorttijohtamisen malliin, joka on yksi organisaatioiden johtamisessa käytetyistä viitekehyksistä. Lukijalle esiteltiin, miten lean voidaan nähdä olennaisena osana tuloskorttijohtamisen mallia, jonka yksi osa-alue on juuri liiketoimintaprosessien virtausnopeuden parantaminen.
Itse leaniin liittyvässä teoriaosuudessa kuvailtiin sitä koskevia olennaisimpia käsitteitä, joita ovat prosessien resurssi- ja virtaustehokkuus, prosessien virtaustehokkuuteen vaikuttavat lait, työhön liittyvät hukan muodot ja työn organisointiin liittyvä 5S-malli. Näiden avulla kuvattiin, miten organisaatiossa tehtyä työtä voidaan tutkia ja kenties kehittää lean-johtamisen näkökulmasta.
Työn tutkimusosiossa keskityttiin mittaamaan organisaation lean-osaamisen nykytilaa. Tätä selvitettiin kyselylomakkeella, joka pohjautui pääosin määrällisen tutkimuksen menetelmään. Yleisen kuvan saamiseksi kysely lähetettiin kaikille organisaation työntekijöille ja sillä pyrittiin saamaan vastauksia kahteen kysymykseen: missä määrin työ on tällä hetkellä leanjohtamisen mukaista, ja missä määrin lean-johtamiseen liittyviä käsitteitä tällä hetkellä tunnetaan?
Tuloksista voitiin päätellä, että lean on organisaatiolle kohtalaisen uusi asia. Yleisimpiä käsitteitä ei juuri tunneta, etenkin vanhempien työntekijöiden keskuudessa. Tämänhetkisen toiminnan tarkastelussa havaittiin monia kehittämiskohteita, joista olennaisimpina oli työprosessien tarkempi kuvaus ja niiden roolien ja vastuiden tarkempi määrittely sekä tiedon löydettävyyden parantaminen. Jos organisaation johto päättää lähteä kehittämään työskentelymalleja lean-johtamisen suuntaan, tämä työ antaa siihen hyvän lähtökohdan.