Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ASIAKASPALVELUN KEHITTÄMINEN RATSASTUSKOULUSSA : Case Aaltokankaan Ratsutallit Oy

Mustonen, Tuuli (2017)

 
Avaa tiedosto
mustonen_tuuli.pdf (966.0Kt)
Lataukset: 


Mustonen, Tuuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703123175
Tiivistelmä
Työssä kehitettiin oululaisen ratsastuskoulun Aaltokankaan Ratsutallit Oy:n asiakaspalvelua ja toimintatapoja. Aaltokankaan Ratsutallit haluaa kehittää toimintaansa entistä laadukkaammaksi ja se haluaa erottautua kilpailijoistaan sujuvalla asiakaspalvelulla ja viimeistellyllä toimintakonseptillaan. Kiinnostus hevosiin toimii usein hevosyrityksen perustamismotiivina eivätkä monet hevosyrittäjät ole erityisen kiinnostuneita yrityksensä johtamisesta, toiminnan kehittämisestä ja asiakaspalvelusta, vaan nauttivat hevosten kanssa puuhailusta.

Maaliskuussa 2016 suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely kaikille sillä viikolla ratsastaneille asiakkaille. Asiakkaista yli 62 % vastasi kyselyyn. Kyselyssä selvitettiin miksi asiakas harrastaa ratsastusta ja mitkä ovat tärkeimmät ratsastuskoulun valintaan vaikuttavat kriteerit. Lisäksi selvitettiin asiakkaan tyytyväisyyttä opetukseen, asiakaspalveluun, hevosiin, tiloihin ja hintoihin. Asiakkaalta kysyttiin myös, olisiko hän valmis maksamaan enemmän korkeampilaatuisesta palvelusta eli pienemmistä ratsastusryhmistä, ratsastuksenopettajan ammattitutkinnon suorittaneen henkilön pitämistä tunneista tai ylimääräisen työntekijän tarjoamasta avusta tallissa hevosten laittamisessa.

Kyselyn mukaan asiakkaat haluavat mieluiten ratsastaa kuuden ratsukon pienryhmissä yhdeksän ratsastajan ryhmän sijaan. Asiakas arvostaa Aaltokankaan Ratsutalleilla ystävällistä asiakaspalvelua ja mukavia ratsastuksen ohjaajia. Tunninpitäjän koulutustasolla ei ole merkitystä. Asiakkaat haluavat saada runsaasti palautetta oppimisestaan ja ovat valmiita käyttämään palautekeskusteluihin osan ratsastusajastaan. Aaltokankaan Ratsutallien henkilökunta, opetus ja asiakaspalvelu saivat runsaasti kiitosta, samoin kuin hevoset, joita pidettiin kiltteinä ja opetuskäyttöön sopivina. Asiakastyytyväisyyskyselyssä monien toivomia pienryhmätunteja ryhdyttiin tarjoamaan heti tutkimuksen jälkeen, mutta niihin ei löytynyt riittävästi osallistujia eli asiakkaiden maksuhalukkuus oli selvästi suurempi asiakastyytyväisyyskyselyssä kuin todellisuudessa.

Yrityksen toiminnan kehittämisen kannalta tärkein tulos on asiakkaan tarpeiden asettaminen etusijalle ennen hevosia. Hevoset nähdään välineenä palvelun tuottamisessa ja kehittämisessä, mikä ei kuitenkaan tarkoita hevosten hoidosta ja hyvinvoinnista tinkimistä, vaan asiakkaan tarpeiden nostamista etusijalle yrityksen toimintaa suunniteltaessa. Jatkotutkimuksena ratsastuskoulujen kannattaisi hyödyntää bechmarkingia muilta asiakaspalvelualoilta. Hyviä käytäntöjä, joita voitaisiin soveltaa ratsastuskouluissa, voisi löytyä esimerkiksi liikuntakeskuksista. Kannattaisi myös selvittää, onko Ruotsin suurissa ratsastuskouluissa asiakaspalvelukäytäntöjä, joita kannattaisi hyödyntää ja edelleen kehittää myös Suomessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste