Korjaamo- ja varikkotoiminnan kehittäminen, Järvenpään kaupunki
Randell, Heli (2017)
Randell, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703123170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703123170
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Järvenpään kaupungille. Työn tavoitteena oli selvittää kaupungin korjaamo- ja varikkotoiminnan erilaiset toteutusvaihtoehdot ja niiden vaikutukset. Selvitys on ajankohtainen, kun nykyisistä tiloista joudutaan luopumaan alueen maankäytön kehittymisen yhteydessä. Työn lähtökohdat ovat kiinteästi sidoksissa Järvenpään kaupungin talouden tasapainottamiseen. Työ auttaa jatkoselvitysten valinnassa sekä toimii päätöksenteon tukena.
Opinnäytetyön yksi osa-alue oli arvioida neljän eri liikkeenjohdon teorian hyödyntämistä varikko- ja korjaamotoiminnan uudelleenjärjestelyissä. Liikkeenjohdon teorioista tarkastelun kohteiksi valikoituivat toimitusketjustrategioihin liittyen päämies-agenttiteoria, transaktiokustannusanalyysi, verkostoteoria ja resurssipohjainen näkökulma. Teorioilla on yhteisiä rajapintoja ja pääkysymys on palvelutuotannon osalta ”tehdäkö itse vaiko ostaa ulkoa”.
Työ eteni siten, että benchmarkattiin eri kunnissa tehtyjä vastaavanlaisia selvityksiä. Samaan aikaan tehtiin yhteistyötä Keravan kaupungin ja Tuusulan kunnan kanssa ja käytiin keskusteluja omien työntekijöiden kanssa. Kehittämistyö käynnistyi syksyllä 2015 kuntayhteistyöllä. Opinnäytetyö valmistui joulukuussa 2016. Jatkotoimenpiteet ja päätöksenteko korjaamo- ja varikkotoiminnan järjestämisvaihtoehdon valinnaksi etenee keväällä 2017.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta sekä korjaamo- ja varikkotoiminnan että myös kunnossapitopalveluiden toiminnassa olevan tehostamis- ja muutosmahdollisuuksia. Taloudellisia säästöjä saavutetaan eniten toimintojen ulkoistamisella. Toiminnallisesti joustavin vaihtoehto on kuntayhteistyö. Valittavalla etenemisvaihtoehdolla on vaikutuksia muun muassa investointitarpeeseen, palvelun laatutasoon ja työntekijöiden määrään.
Opinnäytetyön yksi osa-alue oli arvioida neljän eri liikkeenjohdon teorian hyödyntämistä varikko- ja korjaamotoiminnan uudelleenjärjestelyissä. Liikkeenjohdon teorioista tarkastelun kohteiksi valikoituivat toimitusketjustrategioihin liittyen päämies-agenttiteoria, transaktiokustannusanalyysi, verkostoteoria ja resurssipohjainen näkökulma. Teorioilla on yhteisiä rajapintoja ja pääkysymys on palvelutuotannon osalta ”tehdäkö itse vaiko ostaa ulkoa”.
Työ eteni siten, että benchmarkattiin eri kunnissa tehtyjä vastaavanlaisia selvityksiä. Samaan aikaan tehtiin yhteistyötä Keravan kaupungin ja Tuusulan kunnan kanssa ja käytiin keskusteluja omien työntekijöiden kanssa. Kehittämistyö käynnistyi syksyllä 2015 kuntayhteistyöllä. Opinnäytetyö valmistui joulukuussa 2016. Jatkotoimenpiteet ja päätöksenteko korjaamo- ja varikkotoiminnan järjestämisvaihtoehdon valinnaksi etenee keväällä 2017.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta sekä korjaamo- ja varikkotoiminnan että myös kunnossapitopalveluiden toiminnassa olevan tehostamis- ja muutosmahdollisuuksia. Taloudellisia säästöjä saavutetaan eniten toimintojen ulkoistamisella. Toiminnallisesti joustavin vaihtoehto on kuntayhteistyö. Valittavalla etenemisvaihtoehdolla on vaikutuksia muun muassa investointitarpeeseen, palvelun laatutasoon ja työntekijöiden määrään.