Kokeellisen ja vaihtoehtosarjakuvan käytännön sovellukset ja mahdollisuudet
Niva, Niko (2017)
Niva, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133201
Tiivistelmä
Sarjakuvan suosio ei näytä loppumisen merkkejä, ja sarjakuvan tutkimus on akateemisesti kestävällä pohjalla. Opinnäytetyössäni halusin keskittyä kokeellisiin ja vaihtoehtosarjakuviin niiden kapinallisen ja määritelmiä pakenevan yleisluonteen vuoksi. Sarjakuva-ala kehittyy vain, kun joku uskaltaa venyttää sarjakuvan määritelmiä niin narratiivin kuin toteutustapojen kautta, ja tätä kehityskulkua halusin osaltani tutkia. Tavoitteeni on vastata kysymykseen, mitä vaihtoehto- ja kokeellinen sarjakuva pohjimmiltaan ovat, miten ne eroavat valtavirtasarjakuvasta ja mistä lähtökohdista niitä tehdään ja millaiselle yleisölle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta ja nettilähteistä sekä omista kokemuksistani sarjakuvien lukijana ja tekijänä. Vertaan etenkin Scott McCloudin ja Will Eisnerin tutkimuksia olemassa oleviin kokeellisiin ja vaihtoehtosarjakuviin sekä opinnäytetyön produktiona tekemääni kokeelliseen sarjakuvaan nimeltä PRISMA.
Teen sarjakuvia ammatikseni, joten opinnäytetyö tukee suoraan omaa työskentelyäni ja ammattitaitoani. Syy, miksi keskityin kokeelliseen ja vaihtoehtosarjakuvaan erityisesti, on se, että niiden historia ja kehitys niveltyvät suoraan myös sovinnaiseen valtavirtasarjakuvaan, ja monet historiallisesti vaihtoehtosarjakuvalliset elementit ovat nykyään jo valtavirtaa. Tämän taidehistoriallisen aspektin tutkimus ja reflektointi tukevat työskentelyäni ja asettavat sen historialliseen kontekstiin.
Opinnäytetyötäni voi hyödyntää sekä sarjakuvantekijät että -tutkijat, ja se valaisee yhtä aspektia sarjakuva-alan laajasta skaalasta, niin että sen tekemiä johtopäätöksiä voi soveltaa objektiivisesti koko ammattialaan. Sanotaan, että sääntöjä voi rikkoa vain tuntemalla ne, ja mielestäni vain vanhoja sovinnaisuuksia rikkomalla ja kyseenalaistamalla mikä tahansa ala – ja etenkin taide – voi kehittyä muun yhteiskunnan mukana.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta ja nettilähteistä sekä omista kokemuksistani sarjakuvien lukijana ja tekijänä. Vertaan etenkin Scott McCloudin ja Will Eisnerin tutkimuksia olemassa oleviin kokeellisiin ja vaihtoehtosarjakuviin sekä opinnäytetyön produktiona tekemääni kokeelliseen sarjakuvaan nimeltä PRISMA.
Teen sarjakuvia ammatikseni, joten opinnäytetyö tukee suoraan omaa työskentelyäni ja ammattitaitoani. Syy, miksi keskityin kokeelliseen ja vaihtoehtosarjakuvaan erityisesti, on se, että niiden historia ja kehitys niveltyvät suoraan myös sovinnaiseen valtavirtasarjakuvaan, ja monet historiallisesti vaihtoehtosarjakuvalliset elementit ovat nykyään jo valtavirtaa. Tämän taidehistoriallisen aspektin tutkimus ja reflektointi tukevat työskentelyäni ja asettavat sen historialliseen kontekstiin.
Opinnäytetyötäni voi hyödyntää sekä sarjakuvantekijät että -tutkijat, ja se valaisee yhtä aspektia sarjakuva-alan laajasta skaalasta, niin että sen tekemiä johtopäätöksiä voi soveltaa objektiivisesti koko ammattialaan. Sanotaan, että sääntöjä voi rikkoa vain tuntemalla ne, ja mielestäni vain vanhoja sovinnaisuuksia rikkomalla ja kyseenalaistamalla mikä tahansa ala – ja etenkin taide – voi kehittyä muun yhteiskunnan mukana.