Kaksi lajia, yhteinen ydin : Koripallovalmennuksen näkökulmia teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön
Korpelainen, Esko (2017)
Korpelainen, Esko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133198
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee koripallon ja teatterin yhtäläisyyksiä. Näiden yhtäläisyyksien avulla pyritään tarjoamaan uusia näkökulmia ja ajattelumalleja teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön.
Tutkimuskohteena olevia yhtäläisyyksiä tarkastellaan neljästä eri lähtökohdasta. Näitä ovat ulkoiset muodot, draamasopimus ja koripallon säännöt, harjoitustilanteen johtaminen sekä prosessikeskeisen työn merkityksellisyys.
Koripalloa ja sen valmennusta käydään opinnäytetyössä läpi amerikkalaisen koripallovalmentaja Phil Jacksonin ja Suomen miesten koripallomaajoukkueen päävalmentajan Henrik Dettmannin valmennusfilosofioiden kautta. Teatteri- ja teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä peilataan ohjaaja Anne Bogartin ja Oulun yliopiston kasvatustieteen tohtorin Hannu Heikkisen ajatuksiin ja teorioihin, kun taas teatterin muotokieltä käsitellään Aristoteleen Runousopin ja ohjaaja Annette Arlanderin näkemysten kautta.
Työssä käy ilmi, että koripalloa ja teatteria yhdistävät vahvasti ryhmässä toimiminen ja sitä kautta ryhmän ohjaaminen sekä flow-tilan tavoittelu. Työssä tarkastellaan flow’ta yksilön ja ryhmän kokemuksena ja määritellään flow’hun pohjautuva käsite esteettinen yhdentyminen, joka määritellään yhdeksi teatteri-ilmaisun työn keskeisistä tavoitteista ja päämääristä.
Tutkimuskohteena olevia yhtäläisyyksiä tarkastellaan neljästä eri lähtökohdasta. Näitä ovat ulkoiset muodot, draamasopimus ja koripallon säännöt, harjoitustilanteen johtaminen sekä prosessikeskeisen työn merkityksellisyys.
Koripalloa ja sen valmennusta käydään opinnäytetyössä läpi amerikkalaisen koripallovalmentaja Phil Jacksonin ja Suomen miesten koripallomaajoukkueen päävalmentajan Henrik Dettmannin valmennusfilosofioiden kautta. Teatteri- ja teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä peilataan ohjaaja Anne Bogartin ja Oulun yliopiston kasvatustieteen tohtorin Hannu Heikkisen ajatuksiin ja teorioihin, kun taas teatterin muotokieltä käsitellään Aristoteleen Runousopin ja ohjaaja Annette Arlanderin näkemysten kautta.
Työssä käy ilmi, että koripalloa ja teatteria yhdistävät vahvasti ryhmässä toimiminen ja sitä kautta ryhmän ohjaaminen sekä flow-tilan tavoittelu. Työssä tarkastellaan flow’ta yksilön ja ryhmän kokemuksena ja määritellään flow’hun pohjautuva käsite esteettinen yhdentyminen, joka määritellään yhdeksi teatteri-ilmaisun työn keskeisistä tavoitteista ja päämääristä.