Toimintatuokion kehittäminen 3–5-vuotiaiden lasten positiivisen minäkuvan edistämiseksi
Torikka, Milja; Raitaniemi, Iris (2016)
Torikka, Milja
Raitaniemi, Iris
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143268
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on toteutettu osana Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä –hanketta. Hanke on suunniteltu yhdessä Kymenlaakson AMK:n kanssa. Tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatukseen alan ammattilaisten hyödynnettäväksi menetelmä,jolla voidaan vahvistaa ja kartoittaa 3–5-vuotiaiden lasten positiivista minäkuvaa. Tavoitteena oli luoda toimintatuokio, jonka aikana 1) lapsen on mahdollista pohtia leikin avulla omaa minäkuvaansa oman kehitystasonsa mukaisesti, 2) autetaan lasta hahmottamaan toiminnan avulla itsessään positiivisia piirteitä sekä 3) autetaan lasta ymmärtämään omaa taitavuuttaan ja kyvykkyyttään. Kehittämistehtävänä oli vastata kysymykseen: Minkälaisella toimintatuokiolla edistetään 3–5-vuotiaan lapsen positiivista minäkuvaa? Pyrkimys oli myös kartoittaa toimintatuokion mahdollisia käyttötilanteita sekä pohtia sopivaa kohderyhmää toimintatuokion hyödyntämiseen.
Kehittämistyössä toimintatuokiosta tuli Taitotunti, johon valikoituivat leikit nimeltä ”Supersankarileikki”, ”Minä leluna”, ”Minä olen taitava” sekä ”Omakuva”. Leikkien inspiraatiolähteinä ja teoriapohjana oli aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Leikit syntyivät lähinnä omaa mielikuvitusta käyttäen, 3–5-vuotiaan lapsen kehitys huomioon ottaen. Opinnäytteessä kehitettiin alan ammattilaisille varhaiskasvatuksen arviointiin ja tukemiseen väline, jota voidaan hyödyntää lasten positiivisen mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Toimintatuokion toimivuutta ei ole vielä testattu käytännössä. Optimaalisinta on testata Taitotuntia pitkällä aikavälillä, käyttämällä sitä samassa lapsijoukossa toistuvasti ja lopulta arvioiden, miten se on vaikuttanut aikajakson aikana lasten minäkuvaan. Työn toivotaan inspiroivan tutkijoita kehittämään ja tutkimaan lapsen positiivisen minäkuvan vahvistamista ja tukemista.
Kehittämistyössä toimintatuokiosta tuli Taitotunti, johon valikoituivat leikit nimeltä ”Supersankarileikki”, ”Minä leluna”, ”Minä olen taitava” sekä ”Omakuva”. Leikkien inspiraatiolähteinä ja teoriapohjana oli aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Leikit syntyivät lähinnä omaa mielikuvitusta käyttäen, 3–5-vuotiaan lapsen kehitys huomioon ottaen. Opinnäytteessä kehitettiin alan ammattilaisille varhaiskasvatuksen arviointiin ja tukemiseen väline, jota voidaan hyödyntää lasten positiivisen mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Toimintatuokion toimivuutta ei ole vielä testattu käytännössä. Optimaalisinta on testata Taitotuntia pitkällä aikavälillä, käyttämällä sitä samassa lapsijoukossa toistuvasti ja lopulta arvioiden, miten se on vaikuttanut aikajakson aikana lasten minäkuvaan. Työn toivotaan inspiroivan tutkijoita kehittämään ja tutkimaan lapsen positiivisen minäkuvan vahvistamista ja tukemista.