Kanteleensoittoa ryhmässä : Yhdessä oppien ja musiikilla leikitellen
Päätalo, Sari (2017)
Päätalo, Sari
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153306
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä halusin tutkia millaista on soitonoppiminen ryhmäopetuksessa ja yhdessä musisoitaessa, millaisia ammatillisia haasteita soittoryhmän ohjaaminen luo opettajalle, ja mitä oppimiseen ja sosiaalipsykologiaan liittyviä ilmiöitä ryhmässä voidaan kohdata. Minua kiinnostivat myös oppilaiden omat kokemukset yhdessä soittamisesta, erilaisista soittoryhmistä ja ryhmää ohjaavan opettajan toiminnasta. Työn tavoitteena pidin uusien näkökulmien etsintää erityisesti suurkanteleen ryhmäopetukseen ja uusien ideoiden tuomista erilaisten kappalevalintojen ja ope-tustapojen kokeiluun sekä ohjelmiston monipuolistamiseen musiikkioppilaitoksissa.
Opinnäytetyössäni hyödynnän psykologian teorioita oppimisesta, joilla kuvataan taitojen muodos-tumista ja kehittymistä. Esittelen oppimisen tapoja ja erilaiset oppimistyylit: auditiivinen, kinesteettinen ja visuaalinen oppiminen, sekä näiden käytäntöön soveltamiset kanteletunneilla. Käyn läpi Suzuki-metodin pääpiirteet ja sen periaatteiden soveltamista myös kanteleen yksilö- ja ryhmäopetukseen.
Työssä käsitellään myös erilaisten temperamenttipiirteiden vaikutusta oppimiseen, ja niiden huo-mioon ottamista myönteisen oppimiskokemuksen edistämiseksi oppijalle myös ryhmämusisoin-nissa. Parhaimmillaan se tarjoaa oppilaalle suuren jatkuvasti uudistuvan motivaation lähteen sekä paikan toteuttaa omaa musiikillista luovuuttaan avoimessa ja turvallisessa ilmapiirissä. Lisäksi työ valaisee haasteita ja kokemuksia tilanteissa, joissa musiikin ryhmäopetus ei ole soitonoppimista ja myönteistä musiikkisuhdetta vahvistavaa.
Opinnäytetyössäni hyödynnän psykologian teorioita oppimisesta, joilla kuvataan taitojen muodos-tumista ja kehittymistä. Esittelen oppimisen tapoja ja erilaiset oppimistyylit: auditiivinen, kinesteettinen ja visuaalinen oppiminen, sekä näiden käytäntöön soveltamiset kanteletunneilla. Käyn läpi Suzuki-metodin pääpiirteet ja sen periaatteiden soveltamista myös kanteleen yksilö- ja ryhmäopetukseen.
Työssä käsitellään myös erilaisten temperamenttipiirteiden vaikutusta oppimiseen, ja niiden huo-mioon ottamista myönteisen oppimiskokemuksen edistämiseksi oppijalle myös ryhmämusisoin-nissa. Parhaimmillaan se tarjoaa oppilaalle suuren jatkuvasti uudistuvan motivaation lähteen sekä paikan toteuttaa omaa musiikillista luovuuttaan avoimessa ja turvallisessa ilmapiirissä. Lisäksi työ valaisee haasteita ja kokemuksia tilanteissa, joissa musiikin ryhmäopetus ei ole soitonoppimista ja myönteistä musiikkisuhdetta vahvistavaa.