E-Business in Nigeria: A Study of the Challenges Confronting Customers
Balogun, Ibrahim Ola (2010)
Balogun, Ibrahim Ola
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066142
Tiivistelmä
Verkkoliiketoiminta on muuttanut perinteisiä liiketoiminnan toimintamalleja. Teollisuusmaissa on jo useita menestystarinoita Internetissä tapahtuvasta liiketoiminnasta. Nämä onnistumiset kannustavat valtioita ja yrityksiä kehittyvissä maissa, kuten Nigeriassa kehittämään verkkoliiketoimintaa ja sen käyttöä. Nigerian valtio pyrkii myös vahvistamaan talouttaan ja kansainvälistymään liiketoimissaan. Verkkoliiketoiminnan menestys ja myönteinen vaikutus valtion talouteen eivät kuitenkaan poissulje uusien innovaatioiden ja tekniikan mukanaan tuomia haasteita. Yksi verkkoliiketoiminnan haasteista on liiketoiminnan yhdenmukaisuus kaikilla saroilla. Toinen vähemmän tutkittu haaste on asiakkaita kohtaavat ongelmat verkon liiketoimintasovelluksissa. Verkkoliiketoiminnan levitessä Afrikassa, informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) nopean kasvun ja läpilyönnin myötä, on Nigeria yksi edistyksellisimmistä maista teknologisessa vallankumouksessa. ICT:n laajeneminen ja verkkoliiketoiminnan alkusysäys alkoi Nigeriassa telekommunikointisektorin vapauduttua 1999. Tästä alkanut kehitys oli uskomatonta verrattuna muihin Afrikan Ala-Saharan maihin. Samalla kun valtion virastojen ja yritysten tuottamat verkkoliiketoiminnan palvelut maassa lisääntyvät, kohtaavat niitä käyttävät asiakkaat useita haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää verkkoliiketoiminnan tasoa Nigeriassa sekä asiakkaiden kohtaamia ongelmia niiden käytössä. Tässä tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvitetään Nigerian Guaranty Trust Bank:in asiakkaiden kohtaamia haasteita asioidessaan joko Internet-pankkissa tai muissa pankin tarjoamissa ICT -palveluissa. Tuloksissa ilmenee, että suurimpia haasteita ja ongelmia asiakkaiden mielestä ovat informaatio- ja viestintäteknologian infrastruktuurin markkinaosuuden alhainen taso, ICT-välineiden hintataso, verkkoliiketoiminnan luotettavuus ja laatu yhteiskunnallisen infrastruktuurien tukemisessa sekä käyttöön otettujen verkkoliiketoimintamallien yhteisöllinen kulttuurillinen ja laillinen ympäristö. Tutkimuksen merkittävin päätelmä on, että verkkoliiketoiminnan laajeneminen, siihen mukautuminen ja sen kasvu riippuvat merkittävästi siitä, kuinka valtio, yritykset ja muut osakkaat käsittelevät ja hallitsevat asiakkaiden kokemia haasteita ja ongelmia.