Six Sigma -teorian hyödyntäminen Speed Oy:n ajojärjestelyn kehittämiseen
Ekman, Ari (2017)
Ekman, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163358
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena on kotimaisen kuljetusyrityksen Speed Oy:n ajojärjestelyn kehittäminen käyttäen Six Sigma -teoriaa. Erityisesti työssä on keskitytty myöhästyneiden kuljetusten vähentämiseen. Tavoitteena työllä on tuoda esille mahdollisuuksia, joiden avulla yritys pystyy vähentämään tai kontrolloimaan kuljetusten myöhästymisiä nykyhetkeä paremmin.
Six Sigma -teoria koostuu viidestä eri vaiheesta, joiden kautta ratkaisua tutkittavalle ongelmalle haetaan. Eri osat ovat Define, Measure, Analyze, Improve sekä Control. Ensimmäiset kolme osaa keskittyvät ongelman selvittämiseen, kuvaamiseen ja ymmärtämiseen ja viimeiset kaksi ongelman ratkaisuihin sekä kontrollointiin. Käytännön parannusehdotukset on listattu Improve-vaiheessa.
Työssä käytetty data on kerätty yrityksen tietokannasta ja datan on oletettu olevan todenmukaista.
Speed Oy:n ajojärjestelyprosessista löydettiin kehittämiskohtia, joiden avulla ajojärjestelyprosessia saadaan tehostettua. Havaituista ongelmista suurin on standardisoinnin puute, joka vaikuttaa niin tehdyn työn laatuun kuin työn tuottavuuteenkin. Esimerkkinä tästä on saman työn tekeminen kahteen otteeseen kommunikoinnin sekä tehtävänjaon epäselvyyden takia.
Työn tulokset on tarkoitettu Speed Oy:n ajojärjestelyn parantamiseen. Ne ovat täysin yrityskohtaisia, eikä niitä pysty suoraan soveltamaan muihin toimijoihin. Työ sisältää liitteitä, jotka on tarkoitettu vain työn tilaajan käyttöön.
Six Sigma -teoria koostuu viidestä eri vaiheesta, joiden kautta ratkaisua tutkittavalle ongelmalle haetaan. Eri osat ovat Define, Measure, Analyze, Improve sekä Control. Ensimmäiset kolme osaa keskittyvät ongelman selvittämiseen, kuvaamiseen ja ymmärtämiseen ja viimeiset kaksi ongelman ratkaisuihin sekä kontrollointiin. Käytännön parannusehdotukset on listattu Improve-vaiheessa.
Työssä käytetty data on kerätty yrityksen tietokannasta ja datan on oletettu olevan todenmukaista.
Speed Oy:n ajojärjestelyprosessista löydettiin kehittämiskohtia, joiden avulla ajojärjestelyprosessia saadaan tehostettua. Havaituista ongelmista suurin on standardisoinnin puute, joka vaikuttaa niin tehdyn työn laatuun kuin työn tuottavuuteenkin. Esimerkkinä tästä on saman työn tekeminen kahteen otteeseen kommunikoinnin sekä tehtävänjaon epäselvyyden takia.
Työn tulokset on tarkoitettu Speed Oy:n ajojärjestelyn parantamiseen. Ne ovat täysin yrityskohtaisia, eikä niitä pysty suoraan soveltamaan muihin toimijoihin. Työ sisältää liitteitä, jotka on tarkoitettu vain työn tilaajan käyttöön.