Osallisuuden mahdollisuudet peruskoulussa : 5-6 vuosiluokkien oppilaiden sekä rehtoreiden käsityksiä oppilaiden osallisuudesta Sipoossa
Hyvärinen, Minna (2017)
Hyvärinen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163375
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Sipoon kunnan suomenkielisten alakoulujen (neljä koulua) ja yhden yhtenäiskoulun oppilaiden sekä koulujen rehtoreiden käsityksiä osallisuudesta. Opinnäytetyössä selvitetään, millä tavoilla kyseisissä kouluissa edistetään oppilaan osallisuutta ja kohtaavatko käytössä olevat tavat oppilaiden käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkastellaan rehtoreiden ja oppilaiden käsityksiä uudesta perusopetuksen opetussuunnitelmasta.
Opinnäytetyössä yhdistyvät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen aineisto ja tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä laadullisen että määrällisen tiedon avulla. Lähestymistapa aiheeseen on monimenetelmäinen. Rehtorit haastateltiin yksilöteemahaastatteluina ja oppilaille toteutettiin strukturoitu kysely. Rehtoreiden haastattelut toteutettiin keväällä 2016 ja oppilaat vastasivat haastatteluiden pohjalta laadittuun kyselyyn samana keväänä. Kyselyyn vastasi yhteensä 333 oppilasta. Kyselyyn osallistuivat vuosiluokkien 5 ja 6 oppilaat. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja kyselyn vastaukset syötettiin taulukkolaskentaohjelmaan. Lopuksi haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa.
Yleinen käsitys on, että vahvistamalla osallisuutta, voidaan lisätä ihmisen hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Peruskoulu tavoittaa lähes kaikki oppivelvollisuusiässä olevat lapset ja koulun mahdollisuudet oppilaan osallisuuden edistäjänä nähdään merkittävinä. Oppilaiden osallisuuden edistämiseksi ja tukemiseksi, on tarpeellista selvittää oppilaiden käsityksistä omasta osallisuudestaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaat viihtyvät hyvin koulussa. Oppilaiden käsitykset mahdollisuuksistaan vaikuttaa koulun toimintaan jäävät Sipoossa kuitenkin vähäisiksi ja noin 14 % oppilaista on sitä mieltä, että koulun aikuiset kuuntelevat ja kannustavat heitä harvoin tai ei koskaan. Tulosten mukaan koulujen käyttämät oppilaan osallisuuden edistämiseen tähtäävät toimintatavat ja oppilaiden käsitykset osallisuudestaan eivät kohtaa Sipoossa parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden opetussuunnitelman voidaan nähdä tuovan ratkaisuja tähän ristiriitaan.
Opinnäytetyössä yhdistyvät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen aineisto ja tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä laadullisen että määrällisen tiedon avulla. Lähestymistapa aiheeseen on monimenetelmäinen. Rehtorit haastateltiin yksilöteemahaastatteluina ja oppilaille toteutettiin strukturoitu kysely. Rehtoreiden haastattelut toteutettiin keväällä 2016 ja oppilaat vastasivat haastatteluiden pohjalta laadittuun kyselyyn samana keväänä. Kyselyyn vastasi yhteensä 333 oppilasta. Kyselyyn osallistuivat vuosiluokkien 5 ja 6 oppilaat. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja kyselyn vastaukset syötettiin taulukkolaskentaohjelmaan. Lopuksi haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa.
Yleinen käsitys on, että vahvistamalla osallisuutta, voidaan lisätä ihmisen hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Peruskoulu tavoittaa lähes kaikki oppivelvollisuusiässä olevat lapset ja koulun mahdollisuudet oppilaan osallisuuden edistäjänä nähdään merkittävinä. Oppilaiden osallisuuden edistämiseksi ja tukemiseksi, on tarpeellista selvittää oppilaiden käsityksistä omasta osallisuudestaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaat viihtyvät hyvin koulussa. Oppilaiden käsitykset mahdollisuuksistaan vaikuttaa koulun toimintaan jäävät Sipoossa kuitenkin vähäisiksi ja noin 14 % oppilaista on sitä mieltä, että koulun aikuiset kuuntelevat ja kannustavat heitä harvoin tai ei koskaan. Tulosten mukaan koulujen käyttämät oppilaan osallisuuden edistämiseen tähtäävät toimintatavat ja oppilaiden käsitykset osallisuudestaan eivät kohtaa Sipoossa parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden opetussuunnitelman voidaan nähdä tuovan ratkaisuja tähän ristiriitaan.