TABU La Rasa : työkaluja taiteellisen dokumenttikäsikirjoituksen kirjoittamiseen
Taiminen, Marko (2017)
Taiminen, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö reflektoi taiteellisen dokumenttiteatterin käsikirjoittamista. Käsikirjoittamisen reflektoinnissa kulkevat koko ajan mukana ajatus faktan ja fiktion rajapinnasta sekä valinnat, jotka faktan ja fiktion rajapintaan vaikuttavat.
Opinnäytetyössä käsitellään tekijän käsikirjoittamaa taiteellista dokumenttiteatterikäsikirjoitusta. Sen käsikirjoitusprosessia on reflektoitu aina lähtöideasta valmiiseen käsikirjoitukseen asti. Käsikirjoitus on tehty Suomen Mielenterveysseura ry:lle. Esityksen nimi on TABU La Rasa – taiteellinen dokumenttiesitys mielenterveydestä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa määritellään taiteellisen dokumenttiteatterin piirteitä. Niitä ovat esimerkiksi esityksen autenttisuus, ”totuus”, ”äänet” ja todellisuuden esittäminen. Osiossa valotetaan sitä, miten todellisuus käsitetään ja miten sitä lähestytään taiteellisessa dokumenttiteatterissa. Osiossa mietitään myös, miten dokumenttiteatteri eroaa devising-työskentelystä ja millainen taidemuoto dokumenttiteatteri on yhteiskunnallisena vaikuttajana.
Toisessa osiossa esitellään dokumenttiprojekti ja reflektoidaan projektin käsikirjoitusprosessia. Osiossa esitellään, miten esitysaiheen ideasta lähdetään liikkeelle ja miten käsikirjoitukseen on kerätty materiaalia. Lisäksi kerrotaan, millaisia valintoja materiaaleista on tehty käsikirjoitusta kirjoittaessa. Lopuksi pohditaan esityksen käsikirjoittamisprosessia ja sitä, mihin taiteellinen käsikirjoitusprosessi lopulta johti.
Viimeisessä osiossa todetaan käsikirjoituksen olevan dokumenttiteatteria ja pohditaan dokumenttiteatterin tulevaisuudenkuvia Suomessa.
Opinnäytetyössä käsitellään tekijän käsikirjoittamaa taiteellista dokumenttiteatterikäsikirjoitusta. Sen käsikirjoitusprosessia on reflektoitu aina lähtöideasta valmiiseen käsikirjoitukseen asti. Käsikirjoitus on tehty Suomen Mielenterveysseura ry:lle. Esityksen nimi on TABU La Rasa – taiteellinen dokumenttiesitys mielenterveydestä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa määritellään taiteellisen dokumenttiteatterin piirteitä. Niitä ovat esimerkiksi esityksen autenttisuus, ”totuus”, ”äänet” ja todellisuuden esittäminen. Osiossa valotetaan sitä, miten todellisuus käsitetään ja miten sitä lähestytään taiteellisessa dokumenttiteatterissa. Osiossa mietitään myös, miten dokumenttiteatteri eroaa devising-työskentelystä ja millainen taidemuoto dokumenttiteatteri on yhteiskunnallisena vaikuttajana.
Toisessa osiossa esitellään dokumenttiprojekti ja reflektoidaan projektin käsikirjoitusprosessia. Osiossa esitellään, miten esitysaiheen ideasta lähdetään liikkeelle ja miten käsikirjoitukseen on kerätty materiaalia. Lisäksi kerrotaan, millaisia valintoja materiaaleista on tehty käsikirjoitusta kirjoittaessa. Lopuksi pohditaan esityksen käsikirjoittamisprosessia ja sitä, mihin taiteellinen käsikirjoitusprosessi lopulta johti.
Viimeisessä osiossa todetaan käsikirjoituksen olevan dokumenttiteatteria ja pohditaan dokumenttiteatterin tulevaisuudenkuvia Suomessa.