Terveyslehden verkkostrategian kehittäminen : Case hyvaterveys.fi
Majaniemi, Leena (2017)
Majaniemi, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on edistää Hyvä terveys -lehden verkkokanavien sisältöstrategista kehitystyötä ja tuottaa hyvaterveys.fi:n tärkeimpiin kohderyhmiin, kävijäliikenteeseen ja tuotantoprosessiin liittyvää tietoa. Sisältöstrategialla tavoitellaan sivuston kävijämäärän kasvua. Lisäksi halutaan varmistaa lehden tuottamien terveys- ja hyvinvointisisältöjen löytyminen hakukoneissa ja rakentaa mahdollisimman tehokas sisällöntuotantoprosessi olemassa olevilla resursseilla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa hankitaan tietoa sisältöstrategisen lähestymistavan keskeisiin kysymyksiin. Keskiössä ovat sisältöjen kuluttajat: Ketkä verkossa olevaa terveystietoa etsivät, ja minkälaiset motiivit heitä ohjaavat? Lisäksi hyvaterveys.fi:n kävijäliikennettä ja sisältöä analysoidaan Google Analyticsilla saatavien kävijätietojen avulla. Hyvän terveyden verkkosisällöille tyypillistä on, että sen pariin saavutaan asiasanoilla hakukoneen kautta. Parhaimmillaan artikkeleilla on verkossa pitkä elämä. Tämän vuoksi opinnäytetyössä kartoitetaan myös hakukoneoptimoinnin keinoja, joita toimituksen kannattaa verkkotuotannon eri vaiheissa hyödyntää.
Opinnäytetyön osana tehtiin toimituksessa kysely, jossa selvitettiin toimituksen jäsenten ajatuksia ja ideoita verkon ja sosiaalisen median kanavien sisällöistä ja tuotantoprosessista. Tutkimuksessa saatua tietoa ja kyselyn tuloksia peilattiin lopuksi tutkimuskysymyksiin ja tuotettiin toimenpidesuosituksia hyvaterveys.fi ja Hyvän terveyden Facebook-sivun jatkokehitykseen.
Tutkimuksen mukaan Hyvän terveyden verkkosisällöt kannattaa kohdentaa kahdelle pääkäyttäjäryhmälle: Terveysorientoituneille hyvinvointiaiheiden aktiivikuluttajille ja ongelmanratkaisijoille, jotka hakevat apua vaivan tai oireen perusteella. Hyvaterveys.fi:n suurin käyttäjäryhmä, ongelmanratkaisijat, tavoitetaan hyvin optimoidulla sisällöllä hakukoneiden kautta. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin monen runsaasti haetun terveysaiheen tavoittavan yleisöä oletettua heikommin, joten erityisesti näiden sisältöjen hakukoneoptimointiin on syytä panostaa. Hyvän terveyden verkkotuotannon kehityksessä ja sisältöstrategiassa voidaan jatkossa hyödyntää tutkimuksessa esiin tulleet ongelmakohdat. Myös muut terveyssisältöjä verkkoon tuottavat toimijat voivat hyödyntää tutkimuksen teoriaosuutta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa hankitaan tietoa sisältöstrategisen lähestymistavan keskeisiin kysymyksiin. Keskiössä ovat sisältöjen kuluttajat: Ketkä verkossa olevaa terveystietoa etsivät, ja minkälaiset motiivit heitä ohjaavat? Lisäksi hyvaterveys.fi:n kävijäliikennettä ja sisältöä analysoidaan Google Analyticsilla saatavien kävijätietojen avulla. Hyvän terveyden verkkosisällöille tyypillistä on, että sen pariin saavutaan asiasanoilla hakukoneen kautta. Parhaimmillaan artikkeleilla on verkossa pitkä elämä. Tämän vuoksi opinnäytetyössä kartoitetaan myös hakukoneoptimoinnin keinoja, joita toimituksen kannattaa verkkotuotannon eri vaiheissa hyödyntää.
Opinnäytetyön osana tehtiin toimituksessa kysely, jossa selvitettiin toimituksen jäsenten ajatuksia ja ideoita verkon ja sosiaalisen median kanavien sisällöistä ja tuotantoprosessista. Tutkimuksessa saatua tietoa ja kyselyn tuloksia peilattiin lopuksi tutkimuskysymyksiin ja tuotettiin toimenpidesuosituksia hyvaterveys.fi ja Hyvän terveyden Facebook-sivun jatkokehitykseen.
Tutkimuksen mukaan Hyvän terveyden verkkosisällöt kannattaa kohdentaa kahdelle pääkäyttäjäryhmälle: Terveysorientoituneille hyvinvointiaiheiden aktiivikuluttajille ja ongelmanratkaisijoille, jotka hakevat apua vaivan tai oireen perusteella. Hyvaterveys.fi:n suurin käyttäjäryhmä, ongelmanratkaisijat, tavoitetaan hyvin optimoidulla sisällöllä hakukoneiden kautta. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin monen runsaasti haetun terveysaiheen tavoittavan yleisöä oletettua heikommin, joten erityisesti näiden sisältöjen hakukoneoptimointiin on syytä panostaa. Hyvän terveyden verkkotuotannon kehityksessä ja sisältöstrategiassa voidaan jatkossa hyödyntää tutkimuksessa esiin tulleet ongelmakohdat. Myös muut terveyssisältöjä verkkoon tuottavat toimijat voivat hyödyntää tutkimuksen teoriaosuutta.