Kartoitus myyjänvaihtoprosessin mahdollisista ongelmista sähkön vähittäismarkkinoilla
Helenius, Jori (2017)
Helenius, Jori
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203513
Tiivistelmä
Kuluttajalla on Suomessa mahdollisuus kilpailuttaa sähkösopimuksensa myyntiosuus. Sähkön vähittäismarkkinoilla toimivien osapuolten välinen tiedonvaihto suoritetaan myyjänvaihtotilanteissa PRODAT-sanomaliikenteen keinoin. Myyjänvaihtoprosessia määrittelevät erityisesti Energiateollisuus ry:n laatimat ohjeistukset. Tutkimuksessa keskityttiin viivästyneiden myynnin aloitusilmoitusten (myyjänvaihtosanomien) ongelmiin sekä sähkönmyyjien että kuluttajan näkökulmasta. Aiheeseen liittyen ei ole tehty aikaisempia tutkimuksia. Prosessiin liittyviä muita mahdollisia ongelmia pyrittiin myöskin kartoittamaan. Tutkimuksen ote oli kvalitatiivinen, mutta se sisältää myöskin osittain kvantitatiivisia elementtejä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään perusasioita sähkömarkkinoista, markkinaprosesseista ja oleellisista markkinoilla toimivista tahoista. Osuus sisältää myös informaatiota koskien Suomea osana Pohjoismaisia sähkömarkkinoita. Sähkömarkkinalaki ja tutkimuksen kannalta olennaiset juridiset säännökset esitellään. Tutkimusongelma avataan ja epäonnistunut kilpailutilanne havainnollistetaan esimerkkitapauksen avulla. Lisäksi teoriaosuus sisältää argumentaatiota eheän kilpailun ja kuluttajan etuaseman puolesta. Tutkimusaineisto on kerätty vähittäismyyjille suunnatulla elektronisella kyselylomakkeella.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa analysoidaan kyselylomakkeen vastaukset. Selkeä enemmistö vastaajien edustamista vähittäismyyjistä on menettänyt vuosina 2015–2016 kuluttaja-asiakkaita viivästyneestä sanomaliikenteestä johtuen. Myyjänvaihtoprosessin muita problemaattisia osa-alueita ovat vähittäismyyjien edustajien mukaan viivästyneen sanomaliikenteen lisäksi mm. kuluttajien ”kalastelu” myynnin aloitusilmoituksilla, asiakkaan peruutusoikeuden laiminlyöminen, harhaanjohtava puhelinmyynti ja epäselvyydet sopimuksen muodosta tai sen kestosta. Selkeä enemmistö vastaajista haluaisi myöskin selkeyttää ja tiukentaa myyjänvaihtoprosessissa käytettävän myynnin aloitusilmoituksen lähetyksen aikamäärettä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään perusasioita sähkömarkkinoista, markkinaprosesseista ja oleellisista markkinoilla toimivista tahoista. Osuus sisältää myös informaatiota koskien Suomea osana Pohjoismaisia sähkömarkkinoita. Sähkömarkkinalaki ja tutkimuksen kannalta olennaiset juridiset säännökset esitellään. Tutkimusongelma avataan ja epäonnistunut kilpailutilanne havainnollistetaan esimerkkitapauksen avulla. Lisäksi teoriaosuus sisältää argumentaatiota eheän kilpailun ja kuluttajan etuaseman puolesta. Tutkimusaineisto on kerätty vähittäismyyjille suunnatulla elektronisella kyselylomakkeella.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa analysoidaan kyselylomakkeen vastaukset. Selkeä enemmistö vastaajien edustamista vähittäismyyjistä on menettänyt vuosina 2015–2016 kuluttaja-asiakkaita viivästyneestä sanomaliikenteestä johtuen. Myyjänvaihtoprosessin muita problemaattisia osa-alueita ovat vähittäismyyjien edustajien mukaan viivästyneen sanomaliikenteen lisäksi mm. kuluttajien ”kalastelu” myynnin aloitusilmoituksilla, asiakkaan peruutusoikeuden laiminlyöminen, harhaanjohtava puhelinmyynti ja epäselvyydet sopimuksen muodosta tai sen kestosta. Selkeä enemmistö vastaajista haluaisi myöskin selkeyttää ja tiukentaa myyjänvaihtoprosessissa käytettävän myynnin aloitusilmoituksen lähetyksen aikamäärettä.