Toimituskartan käyttö Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelussa
Hakatie, Toni (2017)
Hakatie, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203491
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tutkia Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelijoiden toimituskartan käyttöä asiakaspalvelutyössä. Tutkimus selvittää toimituskartan yleisimpiä käyttötarvetilanteita ja toimituskartoilta tarvittavia tietosisältöjä sekä merkitystä kiinteistörekisterikartan rinnalla.
Insinöörityön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä 22.3.‒6.4.2016 ja se lähetettiin jokaiselle asiakaspalvelun työntekijälle kaikkiin neljään eri TIETO-vastuualueeseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 54 henkilöä 97:stä eli 56 prosenttia kaikista Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelijoista.
Tutkimuksessa selvisi, että toimituskarttaa käytetään usein osana asiakaspalvelutyötä selvittämään esim. tieoikeuksia ja kiinteistöjen rajojen ulottuvuuksia. Karttojen käyttötarve on samantyyppistä jokaisella maantieteellisellä TIETO-vastuualueella ja kiinteistörekisterikartasta toivotaan nykyistä tarkempaa tietojen suhteen, jotta sillä voisi korvata toimituskarttojen käyttöä.
Insinöörityön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä 22.3.‒6.4.2016 ja se lähetettiin jokaiselle asiakaspalvelun työntekijälle kaikkiin neljään eri TIETO-vastuualueeseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 54 henkilöä 97:stä eli 56 prosenttia kaikista Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelijoista.
Tutkimuksessa selvisi, että toimituskarttaa käytetään usein osana asiakaspalvelutyötä selvittämään esim. tieoikeuksia ja kiinteistöjen rajojen ulottuvuuksia. Karttojen käyttötarve on samantyyppistä jokaisella maantieteellisellä TIETO-vastuualueella ja kiinteistörekisterikartasta toivotaan nykyistä tarkempaa tietojen suhteen, jotta sillä voisi korvata toimituskarttojen käyttöä.