Elvytyskoulutus päivystäville psykiatrian erikoislääkäreille
Räsänen, Mikko; Vänttilä, Viljami (2016)
Räsänen, Mikko
Vänttilä, Viljami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203500
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida elvytyskoulutus päivystäville psykiatrian erikoislääkäreille (n=8). Aloite opinnäytetyön aiheesta tuli sairaalan kouluttajalääkäriltä, joka oli havainnut puutteita päivystävien lääkäreiden elvytysosaamisessa. Tavoitteena oli kehittää lääkäreiden valmiuksia elvytystilanteessa toimimisessa, sillä elvytysosaaminen on tutkimuksissa todettu heikoksi ja osaaminen heikkenee nopeasti koulutusten jälkeen.
Koulutus järjestettiin yhden päivän mittaisena tilaisuutena. Koulutus sisälsi kaikille osallistujille lyhyen teorialuennon, joka käsitti PowerPoint-esityksen ja keskustelua sen aiheista. Tämän jälkeen osallistujat jakautuivat ennalta sovitun mukaisiin pienryhmiin (n=3 ja n=5) käytännön harjoittelua varten. Käytännön harjoittelun osalta elvytystoimet jaettiin pienempiin osa-alueisiin kuten paineluelvytykseen, joita harjoiteltiin ennen kokonaisen elvytystilanteen harjoittelua. Koulutuksen painopiste oli elvytystilanteen harjoittelussa, joka alkoi elottomuuden tunnistamisella ja päättyi potilaan spontaaniverenkierron palautumiseen. Yksittäisten taitojen lisäksi osallistujat harjoittelivat ryhmänä toimimista ja elvytystilanteen johtamista. Osana koulutustilaisuutta osallistujat täyttivät taustatietolomakkeen, josta saatuja tietoja käytettiin opinnäytetyöraporttia kirjoitettaessa.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella koulutukselle oli todellinen tarve. Koulutukseen osallistuneet kokivat elvytysvalmiuksiensa parantuneen ja koulutus koettiin toimivaksi. Jatkokehityksen tarve kohdistuu jatkokoulutukseen ja hoitajien kouluttamiseen. Elvytystilanteita tulisi myös harjoitella moniammatillisesti. Koulutusta voisi jatkossa kehittää luomalla autenttisempia elvytysharjoituksia.
Koulutus järjestettiin yhden päivän mittaisena tilaisuutena. Koulutus sisälsi kaikille osallistujille lyhyen teorialuennon, joka käsitti PowerPoint-esityksen ja keskustelua sen aiheista. Tämän jälkeen osallistujat jakautuivat ennalta sovitun mukaisiin pienryhmiin (n=3 ja n=5) käytännön harjoittelua varten. Käytännön harjoittelun osalta elvytystoimet jaettiin pienempiin osa-alueisiin kuten paineluelvytykseen, joita harjoiteltiin ennen kokonaisen elvytystilanteen harjoittelua. Koulutuksen painopiste oli elvytystilanteen harjoittelussa, joka alkoi elottomuuden tunnistamisella ja päättyi potilaan spontaaniverenkierron palautumiseen. Yksittäisten taitojen lisäksi osallistujat harjoittelivat ryhmänä toimimista ja elvytystilanteen johtamista. Osana koulutustilaisuutta osallistujat täyttivät taustatietolomakkeen, josta saatuja tietoja käytettiin opinnäytetyöraporttia kirjoitettaessa.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella koulutukselle oli todellinen tarve. Koulutukseen osallistuneet kokivat elvytysvalmiuksiensa parantuneen ja koulutus koettiin toimivaksi. Jatkokehityksen tarve kohdistuu jatkokoulutukseen ja hoitajien kouluttamiseen. Elvytystilanteita tulisi myös harjoitella moniammatillisesti. Koulutusta voisi jatkossa kehittää luomalla autenttisempia elvytysharjoituksia.