Suunnittelija kuosissaan : Onnistuneen kuosisuunnittelun keskeiset tekijät
Nykänen, Annika (2017)
Nykänen, Annika
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkielmaosan päämääränä on selvittää, mitkä ovat onnistuneen kuosisuunnittelun keskeiset tekijät. Tutkielma tuo esille, millaista tietoa ja taitoja suunnittelijalta vaaditaan, jotta hän voi toimia kuosisuunnittelijana. Kuosisuunnittelulla tarkoitetaan tässä tutkielmassa pääsääntöisesti asiakaslähtöisen ja teollisesti tuotettavan painokankaan kuvioinnin suunnittelua. Tämän lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään, onko menestyneiden kuosisuunnittelijoiden työskentelytavoissa tai muissa ominaisuuksissa samankaltaisia piirteitä, ja nostaa esiin niitä arvoja, joita suunnittelijat pitävät tärkeinä työssään.
Tutkielmassa haastateltava ovat kolme näyttävän uran luonutta ja kansainvälisestikin menestynyttä kuosisuunnittelijaa. Yksi haastatteluista on toteutettu kasvokkain ja kaksi sähköpostihaastatteluna. Tietoperustana toiminutta lähdekirjallisuutta on täydennetty ja päivitetty asiantuntijalausuntojen avulla. Tietoperusta rakentuu kuosisuunnittelun teoriapohjaan kuuluvista säännöistä ja tekniikoista. Aineiston kautta pureudutaan puolestaan pääasiallisesti kuosisuunnittelun sisällöllisiin seikkoihin.
Kuosisuunnittelun tulevaisuuden näkymät ovat tällä hetkellä varsin hyvät. Kansainväliset markkinat ovat kiinnostuneet suomalaisesta kuosisuunnittelusta, mikä lisää kysyntää entisestään. Kysyntä on lisännyt luonnollisesti osaltaan myös alalle tulijoiden määrää, mutta vain pieni osa lopulta pääsee suunnittelemaan kuoseja. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei uusilla suunnittelijoilla välttämättä ole tarvittavaa tietoa ja taitoa painokelpoisten raporttien toteuttamisesta. Kangastuottajien aika ei riitä kuosisuunnittelijoiden opettamiseen. On siis ensiarvoisen tärkeää, että halutessaan kuosejaan toteutukseen suunnittelijan on myös perehdyttävä kuosisuunnittelun teoriaan. Tutkielman on tarkoitus toimia osaltaan myös tietopakettina, josta voi löytää kuosisuunnittelussa kaiken olennaisen alkuun päästäkseen. Samalla se nostaa kuosisuunnittelijan itsensä persoonineen tarkastelun kohteeksi ja tätä kautta raottaa verhoa kuosisuunnittelijan työtapoihin, taiteelliseen prosessin vaiheisiin, asiakassuhteisiin ja menestyksen avaimiin.
Tutkielmassa haastateltava ovat kolme näyttävän uran luonutta ja kansainvälisestikin menestynyttä kuosisuunnittelijaa. Yksi haastatteluista on toteutettu kasvokkain ja kaksi sähköpostihaastatteluna. Tietoperustana toiminutta lähdekirjallisuutta on täydennetty ja päivitetty asiantuntijalausuntojen avulla. Tietoperusta rakentuu kuosisuunnittelun teoriapohjaan kuuluvista säännöistä ja tekniikoista. Aineiston kautta pureudutaan puolestaan pääasiallisesti kuosisuunnittelun sisällöllisiin seikkoihin.
Kuosisuunnittelun tulevaisuuden näkymät ovat tällä hetkellä varsin hyvät. Kansainväliset markkinat ovat kiinnostuneet suomalaisesta kuosisuunnittelusta, mikä lisää kysyntää entisestään. Kysyntä on lisännyt luonnollisesti osaltaan myös alalle tulijoiden määrää, mutta vain pieni osa lopulta pääsee suunnittelemaan kuoseja. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei uusilla suunnittelijoilla välttämättä ole tarvittavaa tietoa ja taitoa painokelpoisten raporttien toteuttamisesta. Kangastuottajien aika ei riitä kuosisuunnittelijoiden opettamiseen. On siis ensiarvoisen tärkeää, että halutessaan kuosejaan toteutukseen suunnittelijan on myös perehdyttävä kuosisuunnittelun teoriaan. Tutkielman on tarkoitus toimia osaltaan myös tietopakettina, josta voi löytää kuosisuunnittelussa kaiken olennaisen alkuun päästäkseen. Samalla se nostaa kuosisuunnittelijan itsensä persoonineen tarkastelun kohteeksi ja tätä kautta raottaa verhoa kuosisuunnittelijan työtapoihin, taiteelliseen prosessin vaiheisiin, asiakassuhteisiin ja menestyksen avaimiin.