Nuorten väkivallattomuus- ja arvokasvatuksen kehittäminen 7–8 -vuotiaille soveltuvaksi Non Fighting Generation ry:llä.
Tiittanen, Jenni (2017)
Tiittanen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704014024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704014024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Non Fighting Generation ry:tä kehittämään järjestön aikaisempia nuorisotyön arvokasvatuksen sisältöjä ja menetelmiä paremmin ala-asteikäisille lapsille sopiviksi. Toinen tavoitteemme oli näiden uusien menetelmien avulla edistää lasten elämäntaidollisia kykyjä arvo-, tunne- ja vahvuuskasvatuksen kautta.
Opinnäytetyö on monimuotoinen ja toiminnallinen työ, jossa käytännön toiminnan kehittäminen tehtiin aktiivisessa vuorovaikutuksessa NFG:n työntekijöiden kanssa yhdessä suunnitellen lasten toiminnallisen keskusteluryhmän sisältöjä ja menetelmiä. Työhön kuului kerhon suunnittelun lisäksi toiminnan toteutus sekä järjestön toiminnan ja sen kehittämisen runkona toimivan ohjaajan oppaan tuottaminen. Toimintamme sisältö perustui erilaisille arvo-, tunne- ja vahvuusharjoitteille 1.-2. – luokkalaisten parissa. NFG:n toiminta on nuorten psyykkistä pahoinvointia ja väkivaltaista käyttäytymistä ennaltaehkäisevää kasvatustyötä.
Työn teoriapohjana on ihmisen psykologinen kehittyminen, eksistentiaalis-fenomenologinen ihmiskäsitys, tunnekasvatus, luonteenvahvuudet, arvokasvatus, toiminnallinen oppiminen ja aktiivinen vuorovaikutus. NFG:n tekemä ihmistyö perustuu pääosin Viktor Frankl’n ja Lauri Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologiselle ihmiskäsitykselle, jonka vuoksi työn teoreettinen pohja painottuu kyseiselle filosofialle.
Kerhon vaikuttavuutta mitattiin ohjaajien havaintojen sekä lapsilta saadun palautteen perusteella. Kerho kokoontui yhteensä kymmenen kertaa, jolloin vastaukset kertovat lyhyen aikavälin muutoksista. Lapset suhtautuivat kerhoon myönteisesti ja heidän toiminnassaan oli havaittavissa itsensä ilmaisemisen rohkeuden lisääntymistä ja itsetunnon vahvistumista. Opinnäytetyöni avulla pystyin tukemaan suoraan NFG:n työn laajentamista myös ala-asteikäiset tavoittavaksi. Kehitimme muutamia toiminnallisia menetelmiä, joita muutkin kasvatustahot kuten koulut ja iltapäiväkerhot voivat tarvittaessa hyödyntää. Ottaen huomioon, että lasten ja nuorten psyykkisen pahoinvoinnin ennaltaehkäisevän ja matalan kynnyksen toiminnan tarve on kasvanut, on NFG:n työ tästä näkökulmasta toiminnan edelläkävijöitä, joiden toiminnasta voisi hyötyä useat kasvatustyötä tekevät tahot.
Opinnäytetyö on monimuotoinen ja toiminnallinen työ, jossa käytännön toiminnan kehittäminen tehtiin aktiivisessa vuorovaikutuksessa NFG:n työntekijöiden kanssa yhdessä suunnitellen lasten toiminnallisen keskusteluryhmän sisältöjä ja menetelmiä. Työhön kuului kerhon suunnittelun lisäksi toiminnan toteutus sekä järjestön toiminnan ja sen kehittämisen runkona toimivan ohjaajan oppaan tuottaminen. Toimintamme sisältö perustui erilaisille arvo-, tunne- ja vahvuusharjoitteille 1.-2. – luokkalaisten parissa. NFG:n toiminta on nuorten psyykkistä pahoinvointia ja väkivaltaista käyttäytymistä ennaltaehkäisevää kasvatustyötä.
Työn teoriapohjana on ihmisen psykologinen kehittyminen, eksistentiaalis-fenomenologinen ihmiskäsitys, tunnekasvatus, luonteenvahvuudet, arvokasvatus, toiminnallinen oppiminen ja aktiivinen vuorovaikutus. NFG:n tekemä ihmistyö perustuu pääosin Viktor Frankl’n ja Lauri Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologiselle ihmiskäsitykselle, jonka vuoksi työn teoreettinen pohja painottuu kyseiselle filosofialle.
Kerhon vaikuttavuutta mitattiin ohjaajien havaintojen sekä lapsilta saadun palautteen perusteella. Kerho kokoontui yhteensä kymmenen kertaa, jolloin vastaukset kertovat lyhyen aikavälin muutoksista. Lapset suhtautuivat kerhoon myönteisesti ja heidän toiminnassaan oli havaittavissa itsensä ilmaisemisen rohkeuden lisääntymistä ja itsetunnon vahvistumista. Opinnäytetyöni avulla pystyin tukemaan suoraan NFG:n työn laajentamista myös ala-asteikäiset tavoittavaksi. Kehitimme muutamia toiminnallisia menetelmiä, joita muutkin kasvatustahot kuten koulut ja iltapäiväkerhot voivat tarvittaessa hyödyntää. Ottaen huomioon, että lasten ja nuorten psyykkisen pahoinvoinnin ennaltaehkäisevän ja matalan kynnyksen toiminnan tarve on kasvanut, on NFG:n työ tästä näkökulmasta toiminnan edelläkävijöitä, joiden toiminnasta voisi hyötyä useat kasvatustyötä tekevät tahot.