Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Luonnontieteitä oppimassa : opas päiväkodin työntekijöille luonnontiedepainotuksen toteuttamiseen

Voutilainen, Inka (2017)

 
Avaa tiedosto
Voutilainen_Inka.pdf (882.4Kt)
Lataukset: 


Voutilainen, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää luonnontiedekasvatukseen orientoiva opas. Tavoitteena oli, että opas ohjaisi luonnontiedepainotuksen suunnittelussa ja toteutuksessa kahdessa tiedepäiväkodissa.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke Päiväkotien kanssa. Pilke Päiväkodit avasivat elokuussa 2016 kaksi tiedepäiväkotia, joita varten he halusivat tutkimukseen perustuvaa tietoa luonnontiedekasvatuksesta päiväkodissa. Tämä opinnäytetyönä toteutettu opas on osa isompaa kokonaisuutta, ”luonnontieteiden käsikirjaa”. Opinnäytetyöprojektiin kuului kolme tapaamista Pilke Päiväkotien johdon kanssa, Pilke Päiväkotien työntekijöille järjestetty koulutus 3–10-vuotiaiden tiede- ja teknologiakasvatuksesta sekä keskustelu kouluttajan kanssa.

Oppaan sisällön suunnittelussa käytettiin laajasti lähteitä lapsen tutkivasta toiminnasta. Tutkiva toiminta tässä opinnäytetyössä perustuu Tutkivan oppimisen ja Guided Inquiry –malleihin. Oppaassa esitellään luonnontiedekasvatuksen merkitystä varhaislapsuudessa, luonnontiedekasvatuksen perinteitä sekä lapsen kehityksen ja oppimisen avainasiat. Oppaassa avataan myös tutkivan toiminnan filosofiaa sekä kasvattajan roolia toiminnassa. Lisäksi oppaassa esitellään eri-ikäisten lasten kehitysvaiheisiin sopivia tutkimisen taitoja, luonnontieteiden aiheita sekä käytännön tehtäviä. Oppaasta kerättiin palautetta päiväkotien varhaiskasvattajilta. Palautteen keräämisen tarkoituksena oli saada tärkeää tietoa oppaan käyttäjiltä ja samalla tukea varhaiskasvattajien oppimista. Palautteiden mukaan opas oli toivottu, onnistunut sekä tuki varhaiskasvattajien oppimista. Opas toimii palautteen mukaan luonnontiedekasvatuksen toteuttamisessa.

Tutkiva toiminta päiväkodissa tukee varhaiskasvatuksen uusia tavoitteita ja antaa hyvän pohjan elinikäiselle oppimiselle. Tiedepäiväkotien toimintaa olisi hyvä arvioida jatkotutkimuksessa. Myös tiedepäiväkodeissa syntyvää hiljaista tietoa olisi mielenkiintoista tuoda esiin esimerkiksi haastattelun avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste