Dieselmoottorin hyötysuhteenparantaminen
Selroos, Tommy (2017)
Selroos, Tommy
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283816
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli pyrkiä parantamaan kohdemoottorin hyötysuhdetta verrattuna tehtaan vakioon. Kohteena oli Mercedes-Benz 300 turbodieselin kuusisylinterinen ja kolmelitrainen esikammiodieselmoottori, jonka hyötysuhdetta työssä yritettiin parantaa mahdollisimman tehokkaasti. Moottorin mittaukset suoritettiin jarrudynamometrissä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan moottorin käyttäytymistä eri ahtopaineilla ja vertaillaan moottorin tehollisen keskipaineen muutosta vakiomoottorin laskennalliseen teholliseen keskipaineeseen. Työssä on pohdittu tehtyjen muutosten etuja ja haittoja ja pyritty löytämään viisain ja kustannustehokkain ratkaisu hyötysuhteen kannalta.
Työhön kuului muutosten suunittelu ja niiden toteuttaminen ajoneuvoon, polttoaineenkulutuksen mittaus vakiomoottorilla ja muutosten jälkeen eri ahtopaineilla sekä moottorin tehonmittaus muutosten jälkeen jarrudynamometrissä. Mittaustulosten perusteella moottoria on verrattu tehtaan ilmoittamiin suoritusarvoihin. Polttoaineenkulutuksen muutosta verrataan vakiomoottorilla itse mitattuun kulutukseen.
Työn päätyttyä ajoneuvo on valmis jokapäiväiseen käyttöön paremmalla hyötysuhteella. Moottorin teho on noussut ja polttoaineenkulutus pudonnut hieman.
Opinnäytetyössä tarkastellaan moottorin käyttäytymistä eri ahtopaineilla ja vertaillaan moottorin tehollisen keskipaineen muutosta vakiomoottorin laskennalliseen teholliseen keskipaineeseen. Työssä on pohdittu tehtyjen muutosten etuja ja haittoja ja pyritty löytämään viisain ja kustannustehokkain ratkaisu hyötysuhteen kannalta.
Työhön kuului muutosten suunittelu ja niiden toteuttaminen ajoneuvoon, polttoaineenkulutuksen mittaus vakiomoottorilla ja muutosten jälkeen eri ahtopaineilla sekä moottorin tehonmittaus muutosten jälkeen jarrudynamometrissä. Mittaustulosten perusteella moottoria on verrattu tehtaan ilmoittamiin suoritusarvoihin. Polttoaineenkulutuksen muutosta verrataan vakiomoottorilla itse mitattuun kulutukseen.
Työn päätyttyä ajoneuvo on valmis jokapäiväiseen käyttöön paremmalla hyötysuhteella. Moottorin teho on noussut ja polttoaineenkulutus pudonnut hieman.