Designing and prototyping a learning game
Holopainen, Nelli (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283832
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, mitä ovat oppimispelit, miten sellainen suunnitellaan ja kuinka pelien avulla voi oppia hauskalla ja motivoivalla tavalla. Insinöörityön tavoitteena oli erityisesti kartoittaa mobiilipelisuunnittelun rajoitteita ja mahdollisuuksia. Selvityksen lisäksi insinöörityön tavoitteena oli saada aikaan prototyyppi kemian oppimispelistä.
Oppimispelit ovat olleet keskustelun aiheena vuosikymmeniä, mutta vasta viimeisen vuosikymmenen aikana asenteiden muuttumisen ja teknologioiden kehittymisen vuoksi niistä on tullut valtavirtaa. Mobiililaitteiden yleistymisen myötä pelaaminen on yleistynyt. Mobiililaitteiden etuja ovat muun muassa helppo saavutettavuus, laaja käyttäjäkunta ja lähestyttävyys. Projektin kohderyhmänä olivat yliopisto-opiskelijat, joille mobiili on tuttu alusta, joka on lähes aina mukana. Mobiilisuunnittelua rajoittaa laitteiden näyttöjen pieni koko, rajoitettu tallennustila ja mobiilisovellusten lyhyet käyttöajat.
Insinöörityö tehtiin opiskelijavaihdon yhteydessä yhteistyössä Grenoble Alpes -yliopiston kemian laitoksen kanssa. Asiakkaan toiveena oli saada mobiilipeli, jolla voi oppia erilaisia aminohappokoostumuksia. Insinöörityön osuutena projektissa oli suunnitella sovelluksen käyttöliittymä ja design.
Projekti ei valmistunut, mutta aiheen tutkiminen ja prototyypin asteelle pääsy opettivat paljon mobiilipelisuunnittelusta ja oppimispeleistä. Selvityksen ansiosta tiedetään, kuinka mobiili oppimispeli kannattaa rakentaa ja kuinka prototyyppiä voidaan kehittää ja parantaa.
Prototyyppi on alku myöhemmälle pelin kehittämiselle. Pelistä tehtiin selainpohjainen versio, joka voidaan myöhemmin kehittää myös alkuperäissovelluksiksi eri mobiilialustoille. Projektin tuloksena tehtiin suunnitelma pelin näytöistä ja käyttöliittymään kuuluvista kuvakkeista.
Oppimispelit ovat olleet keskustelun aiheena vuosikymmeniä, mutta vasta viimeisen vuosikymmenen aikana asenteiden muuttumisen ja teknologioiden kehittymisen vuoksi niistä on tullut valtavirtaa. Mobiililaitteiden yleistymisen myötä pelaaminen on yleistynyt. Mobiililaitteiden etuja ovat muun muassa helppo saavutettavuus, laaja käyttäjäkunta ja lähestyttävyys. Projektin kohderyhmänä olivat yliopisto-opiskelijat, joille mobiili on tuttu alusta, joka on lähes aina mukana. Mobiilisuunnittelua rajoittaa laitteiden näyttöjen pieni koko, rajoitettu tallennustila ja mobiilisovellusten lyhyet käyttöajat.
Insinöörityö tehtiin opiskelijavaihdon yhteydessä yhteistyössä Grenoble Alpes -yliopiston kemian laitoksen kanssa. Asiakkaan toiveena oli saada mobiilipeli, jolla voi oppia erilaisia aminohappokoostumuksia. Insinöörityön osuutena projektissa oli suunnitella sovelluksen käyttöliittymä ja design.
Projekti ei valmistunut, mutta aiheen tutkiminen ja prototyypin asteelle pääsy opettivat paljon mobiilipelisuunnittelusta ja oppimispeleistä. Selvityksen ansiosta tiedetään, kuinka mobiili oppimispeli kannattaa rakentaa ja kuinka prototyyppiä voidaan kehittää ja parantaa.
Prototyyppi on alku myöhemmälle pelin kehittämiselle. Pelistä tehtiin selainpohjainen versio, joka voidaan myöhemmin kehittää myös alkuperäissovelluksiksi eri mobiilialustoille. Projektin tuloksena tehtiin suunnitelma pelin näytöistä ja käyttöliittymään kuuluvista kuvakkeista.