Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Designing and prototyping a learning game

Holopainen, Nelli (2017)

 
Avaa tiedosto
Holopainen_Nelli.pdf (2.480Mt)
Lataukset: 


Holopainen, Nelli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283832
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, mitä ovat oppimispelit, miten sellainen suunnitellaan ja kuinka pelien avulla voi oppia hauskalla ja motivoivalla tavalla. Insinöörityön tavoitteena oli erityisesti kartoittaa mobiilipelisuunnittelun rajoitteita ja mahdollisuuksia. Selvityksen lisäksi insinöörityön tavoitteena oli saada aikaan prototyyppi kemian oppimispelistä.

Oppimispelit ovat olleet keskustelun aiheena vuosikymmeniä, mutta vasta viimeisen vuosikymmenen aikana asenteiden muuttumisen ja teknologioiden kehittymisen vuoksi niistä on tullut valtavirtaa. Mobiililaitteiden yleistymisen myötä pelaaminen on yleistynyt. Mobiililaitteiden etuja ovat muun muassa helppo saavutettavuus, laaja käyttäjäkunta ja lähestyttävyys. Projektin kohderyhmänä olivat yliopisto-opiskelijat, joille mobiili on tuttu alusta, joka on lähes aina mukana. Mobiilisuunnittelua rajoittaa laitteiden näyttöjen pieni koko, rajoitettu tallennustila ja mobiilisovellusten lyhyet käyttöajat.

Insinöörityö tehtiin opiskelijavaihdon yhteydessä yhteistyössä Grenoble Alpes -yliopiston kemian laitoksen kanssa. Asiakkaan toiveena oli saada mobiilipeli, jolla voi oppia erilaisia aminohappokoostumuksia. Insinöörityön osuutena projektissa oli suunnitella sovelluksen käyttöliittymä ja design.

Projekti ei valmistunut, mutta aiheen tutkiminen ja prototyypin asteelle pääsy opettivat paljon mobiilipelisuunnittelusta ja oppimispeleistä. Selvityksen ansiosta tiedetään, kuinka mobiili oppimispeli kannattaa rakentaa ja kuinka prototyyppiä voidaan kehittää ja parantaa.

Prototyyppi on alku myöhemmälle pelin kehittämiselle. Pelistä tehtiin selainpohjainen versio, joka voidaan myöhemmin kehittää myös alkuperäissovelluksiksi eri mobiilialustoille. Projektin tuloksena tehtiin suunnitelma pelin näytöistä ja käyttöliittymään kuuluvista kuvakkeista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste