Palvelukeskuksen laajennusosan layout
Karppinen, Pertti (2017)
Karppinen, Pertti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Wihuri Oy Teknisen kaupan Järvi-Suomen Palvelukeskuksen laajennusosan layout-ehdotuksen suunnittelu. Tarkoituksena oli suunnitella toimiva ratkaisu tulevaisuudessa käyttöön otettavalle laajennusosalle. Korjaamon valmistuttua vuonna 2014 jätettiin reserviin n.450 m2 kokoinen maapohjainen halli. Alueen konekannan kasvettua on myös korjaamon työkuorma kasvanut tasaisesti. Tämän perusteella tuli aiheelliseksi kartoittaa korjaamon laajennusta.
Työ aloitettiin tutustumalla kunnossapidon standardeihin sekä layoutsuunnittelun teoriaan. Työ suoritettiin ottamalla huomioon korjaamon henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut ja haastattelut. Asentajilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja ehdotuksiaan laajennukseen ja korjaamon muiden tilojen muutoksiin liittyen. Tämä tieto oli ensiarvoisen tärkeää, koska tilojen pääasiallisina käyttäjinä heillä on paras näkemys tilojen toimivuudesta. Aluehuoltopäällikön ja avainasiakaspäällikön kanssa käydyissä keskusteluissa ja katselmuksissa saatiin myös tärkeää tietoa visioista, toiveista ja päämiehen vaatimuksista. Layoutsuunnitelma tehtiin muokkaamalla olemassa olevaa pohjapiirrustusta saatujen havaintojen mukaan.
Lopputuloksena valmistui palvelukeskuksen layoutehdotus, jossa on pyritty huomioimaan kaikkien tilankäyttäjien toiveet. Työssä otettiin huomioon hyvien layoutperiaatteiden mukaisia ratkaisuja, kuten äänekkäiden työvaiheiden sijoittaminen mahdollisimman etäälle varsinaisista korjaamotiloista. Koska palvelukeskuksen toimintaa määrittävät myös päämiehen merkkikorjaamoilleen asettamat vaatimukset, on uuden layoutin katsottu täyttävän myös ne nykyistä paremmin.
Työ aloitettiin tutustumalla kunnossapidon standardeihin sekä layoutsuunnittelun teoriaan. Työ suoritettiin ottamalla huomioon korjaamon henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut ja haastattelut. Asentajilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja ehdotuksiaan laajennukseen ja korjaamon muiden tilojen muutoksiin liittyen. Tämä tieto oli ensiarvoisen tärkeää, koska tilojen pääasiallisina käyttäjinä heillä on paras näkemys tilojen toimivuudesta. Aluehuoltopäällikön ja avainasiakaspäällikön kanssa käydyissä keskusteluissa ja katselmuksissa saatiin myös tärkeää tietoa visioista, toiveista ja päämiehen vaatimuksista. Layoutsuunnitelma tehtiin muokkaamalla olemassa olevaa pohjapiirrustusta saatujen havaintojen mukaan.
Lopputuloksena valmistui palvelukeskuksen layoutehdotus, jossa on pyritty huomioimaan kaikkien tilankäyttäjien toiveet. Työssä otettiin huomioon hyvien layoutperiaatteiden mukaisia ratkaisuja, kuten äänekkäiden työvaiheiden sijoittaminen mahdollisimman etäälle varsinaisista korjaamotiloista. Koska palvelukeskuksen toimintaa määrittävät myös päämiehen merkkikorjaamoilleen asettamat vaatimukset, on uuden layoutin katsottu täyttävän myös ne nykyistä paremmin.