Hyvän työyhteisön tunnuspiirteet opiskelijoiden näkökulmasta
Pääkkö, Laura; Rajala, Karoliina; Raudaskoski, Adalmiina (2017)
Pääkkö, Laura
Rajala, Karoliina
Raudaskoski, Adalmiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan hyvän työyhteisön tunnuspiirteitä opiskelijoiden näkökulmasta. Toimivalla ja hyvinvoivalla työyhteisöllä on suuri merkitys työntekijöiden jaksamisessa. Opinnäytetyön tilaajana oli Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO.
Tavoitteenamme oli tehdä opas, jossa kuvataan hyvän ja toimivan työyhteisön tunnuspiirteitä ja siihen liittyviä edistämiskeinoja ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena on kuvata oppaassa keinoja, joilla työhyvinvointia ja työilmapiiriä voidaan parantaa työyhteisöissä. Oppimistavoitteenamme oli lisätä omaa ja muiden tietoa hyvästä ja toimivasta työyhteisöstä. Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa on tarkasteltu työhyvinvointia käsitteenä ja sen edistämisen keinoja, sekä työaikalain ja ergonomisen työaikajärjestelmän merkitystä osana työhyvinvointia ja työaikaa.
Aineiston kerääminen oppaan sisällön laatimiseksi tapahtui ryhmäkeskusteluna. Ryhmäkeskustelussa opiskelijat keskustelivat aiheesta valmiiden kysymysten avulla ja kirjasivat ylös omia ajatuksiaan. Opiskelijat olivat valmistumassa vuoden 2017 tai kevään 2018 aikana. Vastausten perusteella teimme oppaan. Opas pohjautuu myös osittain teoriatietoon.
Tulosten perusteella voimme päätellä, että työyhteisön hyvinvoinnilla on suuri merkitys työntekijöille. Opiskelijat nostivat esille tärkeitä asioita hyvän työyhteisön kriteereistä, joilla totesimme olevan suurimerkitys tulevaisuuden työpaikan valinnassa. Esille nousi myös keinoja, joilla voidaan parantaa työhyvinvointia. Opas on hyödynnettävissä kaikille aloille. Opas on OSAKO:n internetsivuilla ja se on kaikkien luettavissa.
Tavoitteenamme oli tehdä opas, jossa kuvataan hyvän ja toimivan työyhteisön tunnuspiirteitä ja siihen liittyviä edistämiskeinoja ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena on kuvata oppaassa keinoja, joilla työhyvinvointia ja työilmapiiriä voidaan parantaa työyhteisöissä. Oppimistavoitteenamme oli lisätä omaa ja muiden tietoa hyvästä ja toimivasta työyhteisöstä. Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa on tarkasteltu työhyvinvointia käsitteenä ja sen edistämisen keinoja, sekä työaikalain ja ergonomisen työaikajärjestelmän merkitystä osana työhyvinvointia ja työaikaa.
Aineiston kerääminen oppaan sisällön laatimiseksi tapahtui ryhmäkeskusteluna. Ryhmäkeskustelussa opiskelijat keskustelivat aiheesta valmiiden kysymysten avulla ja kirjasivat ylös omia ajatuksiaan. Opiskelijat olivat valmistumassa vuoden 2017 tai kevään 2018 aikana. Vastausten perusteella teimme oppaan. Opas pohjautuu myös osittain teoriatietoon.
Tulosten perusteella voimme päätellä, että työyhteisön hyvinvoinnilla on suuri merkitys työntekijöille. Opiskelijat nostivat esille tärkeitä asioita hyvän työyhteisön kriteereistä, joilla totesimme olevan suurimerkitys tulevaisuuden työpaikan valinnassa. Esille nousi myös keinoja, joilla voidaan parantaa työhyvinvointia. Opas on hyödynnettävissä kaikille aloille. Opas on OSAKO:n internetsivuilla ja se on kaikkien luettavissa.