Sikiön sykkeen monitorointi : KTG:n virtuaalinen opetusmateriaali kätilöopiskelijoille
Holmberg, Ulla; Pirttilahti, Sari; Suominen, Minna (2016)
Holmberg, Ulla
Pirttilahti, Sari
Suominen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054193
Tiivistelmä
Suomalaisten kätilöiden KTG-osaamisesta ei ole tehty systemaattista tutkimusta, on kuitenkin todettu, että KTG- tulkinta on subjektiivista ja riippuu tulkitsijasta. KTG- tulkinta on haastavaa ja se vaatii myös kokeneelta ammattilaiselta säännöllistä kouluttautumista sekä osaamisen päivittämistä. Tällä hetkellä kätilöopiskelijoiden oppilaitoksen tarjoama käytännön harjoittelu KTG-tulkinnasta jää melko vähäiseksi. Tässä opinnäytetyössä olemme tuottaneet käsikirjoituksen KTG-tulkinnan virtuaalista oppimateriaalia varten, jotta opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus harjaannuttaa käytännön tietojaan ja taitojaan joustavasti omien aikataulujen puitteissa.
Opinnäytetyömme on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun hanketta, jonka tarkoituksena on tuottaa virtuaalista opetusmateriaalia kätilöopiskelijoiden käyttöön. Digitalisaatio on osa nykypäivää ja lisääntyy myös kätilökoulutuksessa. Virtuaalinen opetus mahdollistaa opiskelijoille mahdollisimman aidon oppimiskokemuksen turvallisessa ympäristössä, jossa osaamispalautteen saa välittömästi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: produktista eli toiminnallisesta osuudesta sekä opinnäytetyön kirjallisesta osuudesta, joka sisältää teoreettisen tiedon aiheesta. Teoriatieto perustuu tutkimusnäyttöön ja kansallisiin suosituksiin. Käsitteinä olemme avanneet opetuksen virtualisointia, KTG löydösten tulkintaa ja terminologiaa, sekä sikiön synnytyksen aikaista happivajetta. Käytimme aineiston esittämiseen Moodle-alustaa. Tarkoituksena oli kehittää opetusta vastaamaan kätilöopiskelijoiden osaamistarpeita KTG:n tulkinnasta ja hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä verkkopedagogiikkaa opetuksessa. Tavoitteena on, että Moodle-oppimisalustaa hyödyntämällä tuottamamme opetusmateriaali otetaan osaksi tulevaisuuden kätilökoulutusta. Materiaalia on mahdollista käyttää osana sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden koulutusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen mahdollisti luovuuden ja visuaalisuuden käytön. Eri asiantuntijatahoja hyödyntäen saimme luotua tiiviin teoriapaketin, jossa käytimme viimeisintä kansainväliseen näyttöön perustuvaa tietoa synnytyksen aikaisesta KTG-tulkinnasta. Tutkimuksia suomalaisten kätilöiden KTG-osaamisesta kuitenkin vielä tarvitaan. Suomalaiseen kätilökoulutukseen tulisi perinteisten kätilön kädentaitojen lisäksi kuulua myös nykyaikaisen teknologian tunteminen ja sen osaamisen hyödyntäminen syntymän aikaisessa hoitotyössä. Opinnäytetyö integroituu osaksi innovaatioprojektia, jossa jatkamme toiminnallisen osuuden kehittämistä.
Opinnäytetyömme on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun hanketta, jonka tarkoituksena on tuottaa virtuaalista opetusmateriaalia kätilöopiskelijoiden käyttöön. Digitalisaatio on osa nykypäivää ja lisääntyy myös kätilökoulutuksessa. Virtuaalinen opetus mahdollistaa opiskelijoille mahdollisimman aidon oppimiskokemuksen turvallisessa ympäristössä, jossa osaamispalautteen saa välittömästi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: produktista eli toiminnallisesta osuudesta sekä opinnäytetyön kirjallisesta osuudesta, joka sisältää teoreettisen tiedon aiheesta. Teoriatieto perustuu tutkimusnäyttöön ja kansallisiin suosituksiin. Käsitteinä olemme avanneet opetuksen virtualisointia, KTG löydösten tulkintaa ja terminologiaa, sekä sikiön synnytyksen aikaista happivajetta. Käytimme aineiston esittämiseen Moodle-alustaa. Tarkoituksena oli kehittää opetusta vastaamaan kätilöopiskelijoiden osaamistarpeita KTG:n tulkinnasta ja hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä verkkopedagogiikkaa opetuksessa. Tavoitteena on, että Moodle-oppimisalustaa hyödyntämällä tuottamamme opetusmateriaali otetaan osaksi tulevaisuuden kätilökoulutusta. Materiaalia on mahdollista käyttää osana sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden koulutusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen mahdollisti luovuuden ja visuaalisuuden käytön. Eri asiantuntijatahoja hyödyntäen saimme luotua tiiviin teoriapaketin, jossa käytimme viimeisintä kansainväliseen näyttöön perustuvaa tietoa synnytyksen aikaisesta KTG-tulkinnasta. Tutkimuksia suomalaisten kätilöiden KTG-osaamisesta kuitenkin vielä tarvitaan. Suomalaiseen kätilökoulutukseen tulisi perinteisten kätilön kädentaitojen lisäksi kuulua myös nykyaikaisen teknologian tunteminen ja sen osaamisen hyödyntäminen syntymän aikaisessa hoitotyössä. Opinnäytetyö integroituu osaksi innovaatioprojektia, jossa jatkamme toiminnallisen osuuden kehittämistä.