Lyhyen aikavälin raportoinnin kehittäminen : Case Osuuskunta Maitosuomi
Kaleva, Jarmo (2017)
Kaleva, Jarmo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Osuuskunta Maitosuomen myynnin lyhytaikaista raportointia sekä tarvittavia tukiraportteja. Organisaation raportointi on ollut puutteellista ja hajanaista. Lähtökohtana oli selvittää tärkeimmät puutokset ja luoda uusia tai jalostaa olemassa olevia työkaluja. Kehittämisen tarkoituksena oli nopeuttaa ja selkeyttää raportteja, jotta yrityksen johto voi käyttää niitä vaivattomasti johdon apuvälinenä. Lisäksi raporttien käyttöä tarkasteltiin johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi yrityksen päätöksentekoa ja erityisesti sisäisen laskentatoimen roolia johtamisen tukena. Lisäksi tarkastellaan raportointia ja sen sisältöä eri kohderyhmille. Teknisemmässä osuudessa käsitellään Business Intelligence - käsitettä ja paneudutaan erityisesti OLAP-kuution toimintaan sekä käyttöön. Opinnäytetyön empiriaosuudessa lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostihaastattelua, jonka tavoitteena oli selvittää kehitystarpeet. Haastattelujen pohjalta suunniteltiin raportteja, jotka vastaavat ilmenneitä tarpeita.
Kehitetyt raportit ja taulukot selkeyttivät johdon raportointia ja tekivät siitä tehokkaampaa. Luotuja raportteja olivat lyhyen aikavälin myynnin raportti sekä keräilyvirheseurantaraportti. Näiden lisäksi avustaviksi työkaluiksi luotiin ostojen optimointi- sekä rehulaskutusraportti. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, mutta kaikista ongelmista ei päästy eroon.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi yrityksen päätöksentekoa ja erityisesti sisäisen laskentatoimen roolia johtamisen tukena. Lisäksi tarkastellaan raportointia ja sen sisältöä eri kohderyhmille. Teknisemmässä osuudessa käsitellään Business Intelligence - käsitettä ja paneudutaan erityisesti OLAP-kuution toimintaan sekä käyttöön. Opinnäytetyön empiriaosuudessa lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostihaastattelua, jonka tavoitteena oli selvittää kehitystarpeet. Haastattelujen pohjalta suunniteltiin raportteja, jotka vastaavat ilmenneitä tarpeita.
Kehitetyt raportit ja taulukot selkeyttivät johdon raportointia ja tekivät siitä tehokkaampaa. Luotuja raportteja olivat lyhyen aikavälin myynnin raportti sekä keräilyvirheseurantaraportti. Näiden lisäksi avustaviksi työkaluiksi luotiin ostojen optimointi- sekä rehulaskutusraportti. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, mutta kaikista ongelmista ei päästy eroon.