Markkinointisuunnitelma: Facebook- ja mobiilimarkkinointi : Case ABC Kiitokaari, Vaasa
Forslund, Henni (2017)
Forslund, Henni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Vaasan ABC Kiitokaarelle, joka on yksi monista Osuuskauppa KPO:n ABC-liikennemyymälöistä. Tutkimustyön aiheena on markkinointisuunnitelma, joka keskittyy ABC Kiitokaaren yksikön Facebook-sivujen ja mobiilietukupongin sisällön toteutukseen sekä käytön ohjeistukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tavoittaa yrityksen asiakkaat entistä tehokkaammin ja luoda heille lisäarvoa kyseisten markkinointikeinojen avulla.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostui markkinoinnin tarkoituksen määrityksestä, markkinoinnin suunnittelusta ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys kertoo miksi kyseiset teoria-aiheet on valittu tämän opinnäytetyön teorioiksi. Empiirisessä osassa kerrotaan Facebook-sivujen ja mobiilietukuponkien sisällön luomisesta, markkinointitutkimuksesta sekä eri tutkimusmenetelmistä ja tutkimustuloksista. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä ja siinä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin 13.–22.1.2017.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että ABC Kiitokaaren Facebook-sivujen ja mobiilietukuponkien käyttäjät ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä ja heille on onnistuttu luomaan lisäarvoa niiden avulla. Lisäksi tutkimukseen saadut vastaukset auttavat lisäpalveluiden ylläpitämisessä vastaisuudessa.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostui markkinoinnin tarkoituksen määrityksestä, markkinoinnin suunnittelusta ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys kertoo miksi kyseiset teoria-aiheet on valittu tämän opinnäytetyön teorioiksi. Empiirisessä osassa kerrotaan Facebook-sivujen ja mobiilietukuponkien sisällön luomisesta, markkinointitutkimuksesta sekä eri tutkimusmenetelmistä ja tutkimustuloksista. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä ja siinä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin 13.–22.1.2017.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että ABC Kiitokaaren Facebook-sivujen ja mobiilietukuponkien käyttäjät ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä ja heille on onnistuttu luomaan lisäarvoa niiden avulla. Lisäksi tutkimukseen saadut vastaukset auttavat lisäpalveluiden ylläpitämisessä vastaisuudessa.