TYÖHYVINVOINTIA EDISTÄVÄN MOBIILISOVELLUKSEN KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN : Mobiilisovellukseen leikillisyyttä palvelumuotoilun avulla
Arontie, Outi (2017)
Arontie, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094491
Tiivistelmä
Oman työkokemukseni perusteella olen huomannut, että työpaikkojen huumorin käytön välillä on paljon eroja, ja sillä on vaikutuksensa työhyvinvointiin. Tämän pohjalta siis kiinnostuin projektista, missä toimeksiantajana oli HURMOS-hanke ja yhteistyökumppanina motiMind Oy. Opinnäytetyön tavoitteena on ideoida iMind-sovellukseen käyttäjäkokemusta parantavia, leikillisiä ominaisuuksia. Lähestyn kehittämistehtävää palvelumuotoilun näkökulmasta ja siinä on konstruktiivisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimusongelmana oli hyvinvointisovelluksen käyttöinnostuksen laantuminen alkuinnostuksen jälkeen. Tutkin myös millaisilla leikillisillä ominaisuuksilla käyttäjäkokemusta voisi parantaa, millaisella huumorilla ja leikillisyydellä voisi vaikuttaa työhyvinvointiin ja onko mahdollista, että leikillisyys näkyisi mobiilisovelluksen tuottaman palvelun arvolupauksessa ja jopa yrityksen liiketoimintamallissa?
Ideoiden keräämistä varten järjestettiin palvelumuotoilun työpaja. Siellä luotiin käyttäjäprofiilit sekä profiilien empatiakartat ja palvelupolut. Työpajan jälkeen loin käyttäjäprofiilien mukaiset arvolupaukset käyttämällä työkaluna Value Proposition Canvasia. Tutkin, millaisella arvolupauksella näille erilaisille profiileille kannattaisi viestiä sovelluksen käytön vaikutuksista, ja löytyisikö heille sopivaa huumorinäkökulmaa tai -tapaa viestin läpiviemiseksi. Näitä samoja näkökulmia voisi hyödyntää esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ladattavissa videoissa ja muussa viestinnässä. Hahmottelin myös, miten sovelluksen osalta leikillisyys voisi näkyä jopa liiketoimintamallissa. Hyödynsin tässä Business Model Canvasia.
Opinnäytetyön lopputuloksena on paljon kehityskelpoisia ideoita sisältävä Excel-taulukko jatkosuunnittelua ja sovelluskehitystä varten. Lisäksi tutkin, millaisella huumorilla ja leikillisyydellä voisi vaikuttaa työhyvinvointiin. Kirjallisuuden pohjalta selvisi, että positiivisella huumorilla ja erilaisilla leikillisyyden muodoilla voidaan mm. lisätä innostusta ja motivaatiota. Tutkin myös millaisilla leikillisillä ominaisuuksilla sovelluksen käyttäjäkokemusta voisi parantaa. Sopivalla innostamisella ja positiivisuudella voidaan saada myös käyttökokemus paremmaksi. Ihmisen tunteet vaikuttavat siihen, millaisen käyttökokemuksen hän saa. Ammattitaitoisella teknisellä toteutuksella, löytämällä tasapaino suorituskyvyn ja tarpeellisten ominaisuuksien välille, käyttökokemus voidaan saada paremmaksi. Myös arvolupauksessa ja liiketoimintamallissa vaikuttaisi olevan sijansa leikillisyydelle.
Jatkoa ajatellen voisi luoda uudet, yrityksen asiakastietoon perustuvat profiilit, jatkaa liiketoimintamallin kehittämistä Business Model Canvasin avulla leikillisyyden näkökulmasta, jatkaa tarkempaa suunnittelua ja testausta uusien ominaisuuksien osalta. Lisäksi työssä tuli myös ilmi tarve uudenlaisen, huumoria sisältävän markkinointimateriaalin kehittämiseen.
Ideoiden keräämistä varten järjestettiin palvelumuotoilun työpaja. Siellä luotiin käyttäjäprofiilit sekä profiilien empatiakartat ja palvelupolut. Työpajan jälkeen loin käyttäjäprofiilien mukaiset arvolupaukset käyttämällä työkaluna Value Proposition Canvasia. Tutkin, millaisella arvolupauksella näille erilaisille profiileille kannattaisi viestiä sovelluksen käytön vaikutuksista, ja löytyisikö heille sopivaa huumorinäkökulmaa tai -tapaa viestin läpiviemiseksi. Näitä samoja näkökulmia voisi hyödyntää esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ladattavissa videoissa ja muussa viestinnässä. Hahmottelin myös, miten sovelluksen osalta leikillisyys voisi näkyä jopa liiketoimintamallissa. Hyödynsin tässä Business Model Canvasia.
Opinnäytetyön lopputuloksena on paljon kehityskelpoisia ideoita sisältävä Excel-taulukko jatkosuunnittelua ja sovelluskehitystä varten. Lisäksi tutkin, millaisella huumorilla ja leikillisyydellä voisi vaikuttaa työhyvinvointiin. Kirjallisuuden pohjalta selvisi, että positiivisella huumorilla ja erilaisilla leikillisyyden muodoilla voidaan mm. lisätä innostusta ja motivaatiota. Tutkin myös millaisilla leikillisillä ominaisuuksilla sovelluksen käyttäjäkokemusta voisi parantaa. Sopivalla innostamisella ja positiivisuudella voidaan saada myös käyttökokemus paremmaksi. Ihmisen tunteet vaikuttavat siihen, millaisen käyttökokemuksen hän saa. Ammattitaitoisella teknisellä toteutuksella, löytämällä tasapaino suorituskyvyn ja tarpeellisten ominaisuuksien välille, käyttökokemus voidaan saada paremmaksi. Myös arvolupauksessa ja liiketoimintamallissa vaikuttaisi olevan sijansa leikillisyydelle.
Jatkoa ajatellen voisi luoda uudet, yrityksen asiakastietoon perustuvat profiilit, jatkaa liiketoimintamallin kehittämistä Business Model Canvasin avulla leikillisyyden näkökulmasta, jatkaa tarkempaa suunnittelua ja testausta uusien ominaisuuksien osalta. Lisäksi työssä tuli myös ilmi tarve uudenlaisen, huumoria sisältävän markkinointimateriaalin kehittämiseen.