Tiedonhankinnan opetus lukiolaisille : Vinkkiopas suunnittelutyön tueksi
Mononen, Veera (2017)
Mononen, Veera
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104563
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lukiolaisille suunnattua tiedonhankinnan opetusta. Tiedonhankinta-taidot ovat tärkeitä nykymaailmassa, jossa informaatiota on tarjolla pilvin pimein. Koulussa tiedon-hankintaa ei opeteta omana oppiaineenaan, vaan opetus tapahtuu osana muuta opetusta. Apua opetukseen saadaan usein kirjastolta, joka järjestää opiskelijaryhmille suunnattuja tiedonhankin-nan opetuksia tai kirjastovierailuita.
Opetuksen järjestäminen vaatii jatkuvaa kehitystyötä. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille hyödyl-listä ja motivoivaa opetusta. Kirjaston haasteina ovat kuitenkin opetusten kertaluontoisuus ja rajal-linen aika, sekä muutokset toimintaympäristössä ja kohderyhmän toimintatavoissa. Tässä opinnäy-tetyössä kartoitetaankin lukiolaisille järjestettävän opetuksen kehitystarpeita.
Kartoituksen pohjalta on koottu vinkkiopas toimeksiantajalle Oulun kaupunginkirjastolle tukemaan opetuksien suunnittelutyötä. Oppaan tavoite on vastata kysymyksiin: Mitä ovat lukiolaisten tiedon-hankintataitojen oppimistarpeet? Kuinka opettaja voi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon?
Tietoperustassa käsitellään sekä oppimisen motivointia itseohjautuvuusteorian näkökulmasta ja sen ilmentymistä ilmiöpedagogiikassa että tiedonhankintaprosessin eri vaiheita ja lukiolaisten niissä kohtaamia ongelmia. Teemahaastatteluiden avulla hankittiin tietoa kirjastonhoitajien ja opet-tajan näkemyksistä. Järjestämällä kaksi tiedonhankinnan opetusta Oulun Steinerkoululla saatiin myös kokemustietoa lukiolaisten tiedonhankintataidoista.
Lukiolaisilla on ongelmia tiedonhankintaprosessin eri vaiheissa aina aiheen valinnasta ja suunnit-telusta tiedon esittämiseen. Koulumaailmassa tämä näkyy esimerkiksi kopioivana kirjoittamisena ja lähteiden yksipuolisena käyttämisenä. Antamalla opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa omaan tekemiseensä, laatimalla tarpeeksi haastavia tehtäviä ja hyödyntämällä ryhmän voimaa opettaja voi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon.
Opetuksen järjestäminen vaatii jatkuvaa kehitystyötä. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille hyödyl-listä ja motivoivaa opetusta. Kirjaston haasteina ovat kuitenkin opetusten kertaluontoisuus ja rajal-linen aika, sekä muutokset toimintaympäristössä ja kohderyhmän toimintatavoissa. Tässä opinnäy-tetyössä kartoitetaankin lukiolaisille järjestettävän opetuksen kehitystarpeita.
Kartoituksen pohjalta on koottu vinkkiopas toimeksiantajalle Oulun kaupunginkirjastolle tukemaan opetuksien suunnittelutyötä. Oppaan tavoite on vastata kysymyksiin: Mitä ovat lukiolaisten tiedon-hankintataitojen oppimistarpeet? Kuinka opettaja voi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon?
Tietoperustassa käsitellään sekä oppimisen motivointia itseohjautuvuusteorian näkökulmasta ja sen ilmentymistä ilmiöpedagogiikassa että tiedonhankintaprosessin eri vaiheita ja lukiolaisten niissä kohtaamia ongelmia. Teemahaastatteluiden avulla hankittiin tietoa kirjastonhoitajien ja opet-tajan näkemyksistä. Järjestämällä kaksi tiedonhankinnan opetusta Oulun Steinerkoululla saatiin myös kokemustietoa lukiolaisten tiedonhankintataidoista.
Lukiolaisilla on ongelmia tiedonhankintaprosessin eri vaiheissa aina aiheen valinnasta ja suunnit-telusta tiedon esittämiseen. Koulumaailmassa tämä näkyy esimerkiksi kopioivana kirjoittamisena ja lähteiden yksipuolisena käyttämisenä. Antamalla opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa omaan tekemiseensä, laatimalla tarpeeksi haastavia tehtäviä ja hyödyntämällä ryhmän voimaa opettaja voi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon.