Oikeudenkäyntimaksu lähestymiskieltoasioissa
Komulainen, Piia (2017)
Komulainen, Piia
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124655
Tiivistelmä
Tuomioistuinmaksuja on korotettu vuonna 2016 vastaamaan paremmin asiasta aiheutuvia kustannuksia ja aiemmin maksuttomat lähestymiskieltoasiat on muutettu maksullisiksi. 250 euron suuruista oikeudenkäyntimaksua ei kuitenkaan peritä, mikäli asianosaiselle on myönnetty oikeusapua tai tuomioistuin määrää lähestymiskiellon. Oikeudenkäyntimaksun määräytyminen lähestymiskieltoasioissa ei kuitenkaan ole näin yksiselitteistä. Maksuvelvollisuuteen on säädetty poikkeuksia, jotka johtuvat joko asian vireillepanijasta tai asian lopputuloksesta.
Opinnäytetyössä on tutkittu oikeudenkäyntimaksun määräytymistä lähestymiskieltoasioissa. Lähestymiskiellon asianosainen on asiaryhmän puolesta oikeutettu oikeusapuun. Taustoittamaan oikeudenkäyntimaksun määräytymistä lähestymiskieltoasioissa, työssä on tutkittu sitä, mitkä ovat lain tarkoittamat edellytykset lähestymiskiellon määräämiselle, missä tilanteissa haettua lähestymiskieltoa ei määrätä ja millä edellytyksellä henkilö on oikeutettu maksuttomaan oikeudenkäyntiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on lainopillinen ja sen päälähteenä ovat tuomioistuinmaksulaki, oikeusapulaki, laki lähestymiskiellosta ja näiden lakien esityöt, erityisesti hallituksen esitys tuomioistuinmaksulaista sekä oikeuskirjallisuus. Käytännön näkökulmaa työhön on tuotu hovioikeuden ja korkeimman oikeuden oikeustapauksilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeudenkäyntimaksua lähestymiskieltoasioissa ei määrätä, kun tuomioistuin määrää lähestymiskiellon, hakija on oikeutettu oikeusapuun, hakija on lain nojalla maksusta vapautettu viranomainen, tuomioistuin soveltaa kohtuuttomuuspykälää tai asia päättyy haastetta antamatta. Lähestymiskielto määrätään, mikäli lain tarkoittamat edellytykset täyttyvät eikä asiaa jätetä tutkimatta tai sillensä. Lähestymiskiellon asianosainen on oikeutettu oikeusapuun, mikäli hänen varallisuutensa ei ole esteenä oikeusavun myöntämiselle. Viime kädessä asianosainen voi hakea hänelle määrättyyn oikeudenkäyntimaksuun maksuoikaisua maksun määränneeltä viranomaiselta.
Opinnäytetyössä on tutkittu oikeudenkäyntimaksun määräytymistä lähestymiskieltoasioissa. Lähestymiskiellon asianosainen on asiaryhmän puolesta oikeutettu oikeusapuun. Taustoittamaan oikeudenkäyntimaksun määräytymistä lähestymiskieltoasioissa, työssä on tutkittu sitä, mitkä ovat lain tarkoittamat edellytykset lähestymiskiellon määräämiselle, missä tilanteissa haettua lähestymiskieltoa ei määrätä ja millä edellytyksellä henkilö on oikeutettu maksuttomaan oikeudenkäyntiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on lainopillinen ja sen päälähteenä ovat tuomioistuinmaksulaki, oikeusapulaki, laki lähestymiskiellosta ja näiden lakien esityöt, erityisesti hallituksen esitys tuomioistuinmaksulaista sekä oikeuskirjallisuus. Käytännön näkökulmaa työhön on tuotu hovioikeuden ja korkeimman oikeuden oikeustapauksilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeudenkäyntimaksua lähestymiskieltoasioissa ei määrätä, kun tuomioistuin määrää lähestymiskiellon, hakija on oikeutettu oikeusapuun, hakija on lain nojalla maksusta vapautettu viranomainen, tuomioistuin soveltaa kohtuuttomuuspykälää tai asia päättyy haastetta antamatta. Lähestymiskielto määrätään, mikäli lain tarkoittamat edellytykset täyttyvät eikä asiaa jätetä tutkimatta tai sillensä. Lähestymiskiellon asianosainen on oikeutettu oikeusapuun, mikäli hänen varallisuutensa ei ole esteenä oikeusavun myöntämiselle. Viime kädessä asianosainen voi hakea hänelle määrättyyn oikeudenkäyntimaksuun maksuoikaisua maksun määränneeltä viranomaiselta.