dc.contributor.author | Karppinen, Maria | - |
dc.date.accessioned | 2017-04-12T09:05:26Z | |
dc.date.available | 2017-04-12T09:05:26Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201704114642 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/124597 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytteessä tarkastellaan draamatyöskentelyn ja teatteri-ilmaisun sovellettavuutta nuorten aikuisten työnhakuvalmennukseen. Työssä arvioidaan sovellettavuutta nuorten itsetunnon vahvistamisen, vuorovaikutustaitojen ja esiintymisrohkeuden kehittymisen näkökulmasta.
Opinnäytettä varten toteutettiin viisi pilottityöpajaa, joissa tutkittiin teatteri-ilmaisullista lähestymistapaa aiheeseen. Pilottityöpajojen teemoja olivat esiintymistaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmätyöroolit sekä oma toimijuus. Opinnäytetyössä reflektoidaan pilottityöpajojen toteutumista ja kuvataan niiden pohjalta syntynyttä suunnitelmaa pidemmän valmennuksen toteuttamiseksi. Menetelminä pilottityöpajojen arviointiin on käytetty havainnointia, työpäiväkirjaa sekä kyselyä, johon osallistujat vastasivat jokaisen pajan jälkeen.
Tässä työssä tarkastellaan erityisesti itsetunnon rakentumista ja sen merkitystä nuorten työnhakuun ja työelämässä menestymiseen. Opinnäytetyössä käsitellään sekä teorian että nuorten ajatuksien kautta esiintymis-, vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen vaikutuksista itsetunnon kehittymiseen. Pilottityöpajoissa havaittiin esiintymisrohkeuden, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen vaikuttavan myönteisesti nuorten työnhakuun ja työssä pärjäämiseen. Osallistujille tehdyssä kyselyssä selvisi, että esiintymisjännitys on hyvin yleistä ja että nuorten mielestä esiintymistaitoja olisi hyvä harjoitella. Pilottityöpajoissa käytetyt harjoitteet olivat nuorten mielestä toimivia ja synnyttivät myös hyvää keskustelua teemoista. Kyselyn vastaukset osoittavat nuorten olleen pääsääntöisesti sitä mieltä, että pilottipajojen tiedoista ja taidoista oli hyötyä heille.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan pidemmän valmennuskokonaisuuden tärkeimmistä näkökulmista. Valmennuksen päätavoite on tukea nuorten itsetunnon kehittymistä taidetta hyödyntäen. Teatteri-ilmaisun, taiteen ja draamatyöskentelyn lisäksi oleellista valmennuksessa on prosessikeskeisyys, tiimioppiminen, tavoitteiden asettaminen, toiminta sekä positiivisen ajattelun voima. | fi |
dc.description.abstract | This thesis examines the suitability of drama methods and theatre expression as a part of the job seeking workshops of young adults. In this thesis, suitability is evaluated by the aspect of young adult self-esteem improvement and social interaction and performing skills development.
Five pilot workshops were made for this thesis to examine the drama methods used in this context. The themes for workshops included performing skills, social interaction skills, group roles and being active citizen. The execution of pilot workshops is reflected in the thesis and by this reflection, the thesis will present plans for the bigger workshop made for young adults. The evaluation of pilot workshops were made by observation, work diary notes and a questionnaire answered by all participants.
Improving self-esteem and its significance for job seeking and success at work is especially evaluated aspect in this thesis. Performing skills and social interaction skills influences one’s self-esteem, which are processed with theory and thoughts of the participants. The conclusion in this thesis is that performing skills, social interaction skills and self-esteem have a positive impact on job seeking and succeeding at work. The questionnaire made for the participants indicates that performance anxiety is a common problem and young adults think that it would be important skill to practice. The participants thought exercises made in the pilot workshops were working well and produced a good conversation about the themes. The answers of the questionnaires show that knowledge and skills gained form the workshops were useful for participants.
The final plan for the bigger workshop for young adults is presented in the end of the thesis. The main goal for the workshop is to use art to support the improvement of self-esteem. Besides theatre expression, art and drama methods relevant part of workshop is the process, team-learning, setting goals, action and positive thinking. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Esiintymisrohkeuden, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen merkitys nuorten työllistymisessä ja työssä pärjäämisessä : Ehdotuksia valmennuskurssin sisällöksi pilottityöpajojen pohjalta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/195 | - |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | draamakasvatus | - |
dc.subject.keyword | esiintymistaidot | - |
dc.subject.keyword | itsetunto | - |
dc.subject.keyword | työllistyminen | - |
dc.subject.specialization | Teatteri-ilmaisun ohjaaja | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | - |
dc.subject.discipline | Esittävän taiteen koulutusohjelma | - |