Jakeluterminaalin pakettikuljettimen simulointimallinnus
Syrjälä, Teuvo (2017)
Syrjälä, Teuvo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104527
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli perehtyä simulointitutkimuksen prosessiin sekä rakentaa työn tilaajan asiakasyrityksen jakeluterminaalin saapuvan tavaran pakettikuljettimesta ja sen toimintaympäristöstä simulointimalli. Simuloinnilla pyrittiin selvittämään työn tilaajan Suomen Transval Group Oy:n asiakasyrityksen jakeluterminaalin pakettikuljettimen käytön ongelmia sekä sitä, voidaanko kuljettimen käyttöä tehostaa vai joudutaanko hankkimaan uusi kuljetin tai siirtymään suurempaan terminaaliin.
Jakeluterminaalin pakettikuljettimesta ja sen ympäristöstä rakennettiin simulointimalli, jonka avulla tehtiin havaintoja nykytilasta ja kehittämismahdollisuuksista. Simulointimallin rakentamiseen käytettiin INCONTROL Simulation Solutions -yrityksen kehittämää Enterprise Dynamics -simulointiohjelmistoa.
Simuloinnin avulla voitiin todeta, että pakettikuljettimen usean tunnin käyttökatkot poista-malla suurin osa kuljettimeen liittyvistä ongelmista voitaisiin poistaa. Samoin pakettien käsittelyn hitaus aiheuttaa kuljettimeen tukoksia ja jononmuodostumista, joka voitaisiin ratkaista lisäämällä kuljetinradalle työntekijöitä pakettimäärien kasvaessa. Kuitenkin kuljetinjärjestelmä tarvitsee kehittämistä, jos terminaalissa käsiteltävien pakettien määrä kasvaa merkittävästi uusien asiakkaiden hankinnan vuoksi.
Työn teoriaosssa tarkastellaan simuloinnin teoriaa, simulointitutkimuksen prosessia, simulointimallin rakentamisessa käytettyä ohjelmistoa sekä Suomen Transval Group Oy:lle tehtyä simulointitutkimusta.
Jakeluterminaalin pakettikuljettimesta ja sen ympäristöstä rakennettiin simulointimalli, jonka avulla tehtiin havaintoja nykytilasta ja kehittämismahdollisuuksista. Simulointimallin rakentamiseen käytettiin INCONTROL Simulation Solutions -yrityksen kehittämää Enterprise Dynamics -simulointiohjelmistoa.
Simuloinnin avulla voitiin todeta, että pakettikuljettimen usean tunnin käyttökatkot poista-malla suurin osa kuljettimeen liittyvistä ongelmista voitaisiin poistaa. Samoin pakettien käsittelyn hitaus aiheuttaa kuljettimeen tukoksia ja jononmuodostumista, joka voitaisiin ratkaista lisäämällä kuljetinradalle työntekijöitä pakettimäärien kasvaessa. Kuitenkin kuljetinjärjestelmä tarvitsee kehittämistä, jos terminaalissa käsiteltävien pakettien määrä kasvaa merkittävästi uusien asiakkaiden hankinnan vuoksi.
Työn teoriaosssa tarkastellaan simuloinnin teoriaa, simulointitutkimuksen prosessia, simulointimallin rakentamisessa käytettyä ohjelmistoa sekä Suomen Transval Group Oy:lle tehtyä simulointitutkimusta.