Ilmanvaihtokonehuoneen sähkösuunnittelu
Keltti, Miro (2017)
Keltti, Miro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114611
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli laatia ilmanvaihtokonehuoneiden sähkösuunnittelua tukeva opas Ramboll Finland Oy:lle. Työssä on tutkittu ilmanvaihtokonehuoneen sähkösuunnittelun kannalta huomioitavia asioita standardien, ST-korttien ja -ohjeistojen, suunnittelijoiden sekä asiantuntijoiden antamia ohjeiden pohjalta. Osa tämän työn ohjeista perustuu yleiseen hyvään käytäntöön ilmanvaihtokonehuoneen sähkösuunnittelussa. Osa ohjeista puolestaan on määräyksiä, joita tulee noudattaa.
Ilmanvaihtokoneessa vaadittavia sähköisiä suojauksia tarkasteltiin standardin SFS-EN 60204-1 asettamien vaatimusten pohjalta. Standardin asettamien vaatimusten soveltami-sessa ilmanvaihtokoneelle käytettiin apuna Sähkösuunnittelijat NSS ry:n tekemää lehtiar-tikkelia liittyen konedirektiivin soveltamiseen, sekä asiantuntijoiden lausuntoja. Esimerkiksi nykyään yleistyneen konekohtaisen IV-keskuksen käytön myötä on asiantuntijoiden lau-suntojen perusteella voitu jättää standardissa SFS-EN 60204-1 vaadittu turvakytkin pois jokaiselta yksittäiseltä ilmanvaihtokoneen laitteelta. Ilmanvaihtokonetta on alettu ajattele-maan enemmän yhtenä isompana kokonaisuutena, jolloin riittää, kun ilmanvaihtokoneen syötönerotuskytkin sijaitsee konekohtaisessa IV-keskuksessa.
Ilmanvaihtokonehuone tulee liittää myös osaksi kiinteistön turvajärjestelmiä. Tällaisia jär-jestelmiä ovat muun muassa savunpoistojärjestelmä, paloilmoitinjärjestelmä sekä turva- ja merkkivalaisinjärjestelmä. Nämä järjestelmät asettavat omat vaatimuksensa ilmanvaihto-konehuoneen sähkösuunnitteluun. Esimerkiksi ilmanvaihtokonehuoneen turva- ja merkki-valaisimia suunniteltaessa tulee huomioida, että ne ovat yhteensopivia kiinteistön turva- ja merkkivalaisinjärjestelmän kanssa.
Insinöörityötä tehtäessä selvisi, että ilmanvaihtokonehuoneen suunnitteluun ei ole asetettu kovin paljon pakollisia määräyksiä. Sähkösuunnittelun toteutustavat ovat kuitenkin muuttu-neet jonkin verran viimeisen kymmenen vuoden aikana. Syynä tähän ovat esimerkiksi moottorityyppien lisääntyminen ja kehitys sekä konekohtaiset IV-keskukset.
Ilmanvaihtokoneessa vaadittavia sähköisiä suojauksia tarkasteltiin standardin SFS-EN 60204-1 asettamien vaatimusten pohjalta. Standardin asettamien vaatimusten soveltami-sessa ilmanvaihtokoneelle käytettiin apuna Sähkösuunnittelijat NSS ry:n tekemää lehtiar-tikkelia liittyen konedirektiivin soveltamiseen, sekä asiantuntijoiden lausuntoja. Esimerkiksi nykyään yleistyneen konekohtaisen IV-keskuksen käytön myötä on asiantuntijoiden lau-suntojen perusteella voitu jättää standardissa SFS-EN 60204-1 vaadittu turvakytkin pois jokaiselta yksittäiseltä ilmanvaihtokoneen laitteelta. Ilmanvaihtokonetta on alettu ajattele-maan enemmän yhtenä isompana kokonaisuutena, jolloin riittää, kun ilmanvaihtokoneen syötönerotuskytkin sijaitsee konekohtaisessa IV-keskuksessa.
Ilmanvaihtokonehuone tulee liittää myös osaksi kiinteistön turvajärjestelmiä. Tällaisia jär-jestelmiä ovat muun muassa savunpoistojärjestelmä, paloilmoitinjärjestelmä sekä turva- ja merkkivalaisinjärjestelmä. Nämä järjestelmät asettavat omat vaatimuksensa ilmanvaihto-konehuoneen sähkösuunnitteluun. Esimerkiksi ilmanvaihtokonehuoneen turva- ja merkki-valaisimia suunniteltaessa tulee huomioida, että ne ovat yhteensopivia kiinteistön turva- ja merkkivalaisinjärjestelmän kanssa.
Insinöörityötä tehtäessä selvisi, että ilmanvaihtokonehuoneen suunnitteluun ei ole asetettu kovin paljon pakollisia määräyksiä. Sähkösuunnittelun toteutustavat ovat kuitenkin muuttu-neet jonkin verran viimeisen kymmenen vuoden aikana. Syynä tähän ovat esimerkiksi moottorityyppien lisääntyminen ja kehitys sekä konekohtaiset IV-keskukset.