HR-prosessien kehittäminen : Rekrytointiprosessin toimintatapamuutoksen jalkauttaminen Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksella
Somerikko, Aija (2017)
Somerikko, Aija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114634
Tiivistelmä
Kehittämistehtävänä on ollut jalkauttaa rekrytoinnin toimintatapamuutosta Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksella.
Muutos edistää lähiesimiesten sähköisen rekrytointijärjestelmän käyttöä eli jalkauttaa toimintatapamuutosta rekrytointiprosessin kaupunkitasoisen tavoitetilan saavuttamiseksi. Aikaisemmin HR on tehnyt ilmoittelun esimiesten puolesta. Tavoitteena on, että esimiehet tekevät sen itse.
Kehittämistehtävä liittyy Helsingin kaupungilla käynnissä olevaan HR-tietojärjestelmähankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on, että hankkeen päätyttyä kaupungilla on käytössään selkeät, tarkoituksenmukaiset ja yhtenäiset HR-palvelut ja –prosessit ja niitä tukeva HR-tietojärjestelmäkokonaisuus.
Tutkimuksessa on käytetty toimintatutkimuksen keinoja ja teoreettisena viitekehyksenä on ollut prosessijohtaminen, jatkuvan parantamisen malli sekä muutosjohtaminen. Muutoksen mittarit ovat olleet sekä määrällisiä että laadullisia.
Kehittämistehtävä toteutettiin kolmen työpajatyyppisen lähiesimieskoulutuksen sarjana syksyn 2016 aikana. Koulutuksen jälkeen tarkasteluhetkellä tunnuksia sähköiseen järjestelmään oli haettu 19, kun niitä lähtötilanteessa ei ollut yhtään. Tarkasteluajanjakson jälkeen määrä on vielä lisääntynyt.
Koulutuksiin pääsi osallistumaan 23 henkilöä 36 lähiesimiehestä. Henkilöstöä nuorisoasiainkeskuksella on kaikkiaan noin 200. Tulevan organisaatiomuutoksen myötä kesäkuussa 2017 Nuorisoasiainkeskus lakkaa ja sulautuu osaksi kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialaa.
Muutos edistää lähiesimiesten sähköisen rekrytointijärjestelmän käyttöä eli jalkauttaa toimintatapamuutosta rekrytointiprosessin kaupunkitasoisen tavoitetilan saavuttamiseksi. Aikaisemmin HR on tehnyt ilmoittelun esimiesten puolesta. Tavoitteena on, että esimiehet tekevät sen itse.
Kehittämistehtävä liittyy Helsingin kaupungilla käynnissä olevaan HR-tietojärjestelmähankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on, että hankkeen päätyttyä kaupungilla on käytössään selkeät, tarkoituksenmukaiset ja yhtenäiset HR-palvelut ja –prosessit ja niitä tukeva HR-tietojärjestelmäkokonaisuus.
Tutkimuksessa on käytetty toimintatutkimuksen keinoja ja teoreettisena viitekehyksenä on ollut prosessijohtaminen, jatkuvan parantamisen malli sekä muutosjohtaminen. Muutoksen mittarit ovat olleet sekä määrällisiä että laadullisia.
Kehittämistehtävä toteutettiin kolmen työpajatyyppisen lähiesimieskoulutuksen sarjana syksyn 2016 aikana. Koulutuksen jälkeen tarkasteluhetkellä tunnuksia sähköiseen järjestelmään oli haettu 19, kun niitä lähtötilanteessa ei ollut yhtään. Tarkasteluajanjakson jälkeen määrä on vielä lisääntynyt.
Koulutuksiin pääsi osallistumaan 23 henkilöä 36 lähiesimiehestä. Henkilöstöä nuorisoasiainkeskuksella on kaikkiaan noin 200. Tulevan organisaatiomuutoksen myötä kesäkuussa 2017 Nuorisoasiainkeskus lakkaa ja sulautuu osaksi kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialaa.