E-Commerce and Its Role in Strengthening a Brand : Case Company X
Penttinen, Hennariikka; Turunen, Tiiu (2017)
Penttinen, Hennariikka
Turunen, Tiiu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii maanrakennuskone alalla toimiva yritys, jonka nimi pidetään salassa toimeksiantajan pyynnöstä. Työn tarkoituksena on auttaa yritystä keräämään tarvittavaa tietoa brändituotteisiin erikoistuvan verkkokaupan avaamisprosessissa. Työn tarkoituksena on auttaa yritystä antamalla tarvittavat työkalut verkkokaupan avaamiseen. Tavoitteena on antaa yritykselle selkeä visio verkkokaupan avaamisen eduista sekä edellytyksistä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, joissa käsitellään brändiä sekä verkkokauppaa ja näiden merkitystä sekä yhteyttä yrityksen brändin vahvistamisessa. Teoreettinen viitekehys toimii kehitysehdotusten pohjana yhdessä toteutetun kyselyn, sekä analyysimenetelmien kanssa. Teoreettiseen viitekehykseen peilaten ja yritykselle tehtyjen benchmarkkauksen sekä SWOT-analyysin avulla yritykselle luotiin kevyt markkinointikäsikirja.
Opinnäytetyössä tehtiin pääosin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jolla kartoitettiin potentiaalisten asiakasryhmien kiinnostusta perustettavaa verkkokauppaa kohtaan. Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla ja se keräsi 85 vastausta. Vastaajat tavoitettiin suurelta osin Yritys X:n sosiaalisen median kanavien, sekä sähköpostin kautta. Kysely oli myös saatavilla paperisena versiona Yritys X:n toimitiloissa. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä toimivat benchmarkkaus ja SWOT-analyysi. Benchmarkkauksella ja SWOT-analyysillä kartoitettiin yrityksen ja sen kilpailijoiden toimintaa ja mahdollisuuksia.
Kyselyn tuloksista nousi esille vastaajien vahva kiinnostus avattavaa verkkokauppaa kohtaan. Kyselyn tulokset ilmensivät teoreettisesta viitekehyksestä esille nousseita ilmiöitä. Vastaajat; työntekijät, jälleenmyyjät ja yhteistyökumppanit olisivat valmiita ostamaan tuotteita verkkokaupasta osoittaakseen sitoutuneisuuttaan, sekä samalla toimiakseen yrityksen brändilähettiläinä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, joissa käsitellään brändiä sekä verkkokauppaa ja näiden merkitystä sekä yhteyttä yrityksen brändin vahvistamisessa. Teoreettinen viitekehys toimii kehitysehdotusten pohjana yhdessä toteutetun kyselyn, sekä analyysimenetelmien kanssa. Teoreettiseen viitekehykseen peilaten ja yritykselle tehtyjen benchmarkkauksen sekä SWOT-analyysin avulla yritykselle luotiin kevyt markkinointikäsikirja.
Opinnäytetyössä tehtiin pääosin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jolla kartoitettiin potentiaalisten asiakasryhmien kiinnostusta perustettavaa verkkokauppaa kohtaan. Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla ja se keräsi 85 vastausta. Vastaajat tavoitettiin suurelta osin Yritys X:n sosiaalisen median kanavien, sekä sähköpostin kautta. Kysely oli myös saatavilla paperisena versiona Yritys X:n toimitiloissa. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä toimivat benchmarkkaus ja SWOT-analyysi. Benchmarkkauksella ja SWOT-analyysillä kartoitettiin yrityksen ja sen kilpailijoiden toimintaa ja mahdollisuuksia.
Kyselyn tuloksista nousi esille vastaajien vahva kiinnostus avattavaa verkkokauppaa kohtaan. Kyselyn tulokset ilmensivät teoreettisesta viitekehyksestä esille nousseita ilmiöitä. Vastaajat; työntekijät, jälleenmyyjät ja yhteistyökumppanit olisivat valmiita ostamaan tuotteita verkkokaupasta osoittaakseen sitoutuneisuuttaan, sekä samalla toimiakseen yrityksen brändilähettiläinä.