Voisiko Tekes auttaa yrityksiä videomarkkinoinnin avulla : Case Duudsonit
Linnusmaa, Miia (2017)
Linnusmaa, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184876
Tiivistelmä
Suomalaiset innovaatiot ja Suomi voisivat olla tunnetumpia kansainvälisesti. Tekes on tarttunut tähän ja pyrkinyt korjaamaan tilannetta paremmaksi. Se aloitti videomarkkinointiprojektin yhteistyössä Duudsoneiden kanssa ja tilasi tämän työn.
Tässä tapaustutkimuksessa haettiin vastausta siihen, voisiko Tekes auttaa yrityksiä kansainvälistymisessä videomarkkinoinnin avulla? Koettiinko valittu markkinointitapa hyväksi? Kokivatko yritykset projektista olevan heille apua kansainvälistymiseen? Millaisen prosessin projektin läpivienti Tekesissä vaati? Mitä hyviä käytäntöjä kannattaa toistaa? Vastausta haettiin Case Duudsoneiden kautta saatavan tiedon avulla. Tavoitteena oli, että myös Suomen maakuvatyö hyötyisi Duudsoneiden kanssa toteutetusta videoprojektista.
Duudsoneiden kanssa toteutettu videoyhteistyö sisälsi neljä videota Tekesin strategian tärkeimmiltä alueilta, jotka ovat biotalous ja cleantech, terveys ja hyvinvointi sekä digitaalisuus. Videoiden tavoitteena oli saavuttaa viraalivideoiden maine, auttaa yrityksiä markkinoinnissa ja tunnettuuden lisäämisessä. Videoyhteistyö oli Tekesille uusi markkinointitapa, jonka toimivuutta testattiin kokeilemalla. Videoilla hyödynnettiin tunnetun suomalaisen yrityksen ja henkilöiden brändiä ja heidän yleisöään. Videoilla oli tarkoitus vaikuttaa positiivisesti Suomi-kuvaan, nostaa esille yrityksiä ja suomalaista huippuosaamista. Opinnäytetyö selvitti videomarkkinointiprojektin onnistumista, sen toteutusta ja sitä, koettiinko tapa avuksi yrityksille niiden kansainvälistymisessä.
Työ oli laadullista tutkimusta, siinä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja benchmarkkausta. Kyselyyn ja haastatteluihin ovat vastanneet videoprojektissa mukana olleet yritykset, muutamat Tekesin työntekijät ja Duudsoneiden edustaja.
Tulokset kertoivat, ettei uuden markkinointitavan käyttöön ottaminen Tekesissä tapahdu välttämättä nopeasti. Valmisteluun on varattava reilusti aikaa. Videoprojektin kyselyt ja haastattelut todensivat, että Tekesiltä on toivottu rohkeutta viestinnässä ja siinä on tässä projektissa onnistuttu. Valittu markkinointitapa koettiin rohkeaksi ja onnistuneeksi sekä yritysten että Tekesin työntekijöiden mielestä. Videoprojektin kaltaisen yhteistyön Tekesin ja yritysten välillä toivottiin jatkuvan tulevaisuudessakin. Johtopäätöksenä voi todeta, että Tekes voi olla apuna yrityksille videomarkkinoinnin avulla.
Tässä tapaustutkimuksessa haettiin vastausta siihen, voisiko Tekes auttaa yrityksiä kansainvälistymisessä videomarkkinoinnin avulla? Koettiinko valittu markkinointitapa hyväksi? Kokivatko yritykset projektista olevan heille apua kansainvälistymiseen? Millaisen prosessin projektin läpivienti Tekesissä vaati? Mitä hyviä käytäntöjä kannattaa toistaa? Vastausta haettiin Case Duudsoneiden kautta saatavan tiedon avulla. Tavoitteena oli, että myös Suomen maakuvatyö hyötyisi Duudsoneiden kanssa toteutetusta videoprojektista.
Duudsoneiden kanssa toteutettu videoyhteistyö sisälsi neljä videota Tekesin strategian tärkeimmiltä alueilta, jotka ovat biotalous ja cleantech, terveys ja hyvinvointi sekä digitaalisuus. Videoiden tavoitteena oli saavuttaa viraalivideoiden maine, auttaa yrityksiä markkinoinnissa ja tunnettuuden lisäämisessä. Videoyhteistyö oli Tekesille uusi markkinointitapa, jonka toimivuutta testattiin kokeilemalla. Videoilla hyödynnettiin tunnetun suomalaisen yrityksen ja henkilöiden brändiä ja heidän yleisöään. Videoilla oli tarkoitus vaikuttaa positiivisesti Suomi-kuvaan, nostaa esille yrityksiä ja suomalaista huippuosaamista. Opinnäytetyö selvitti videomarkkinointiprojektin onnistumista, sen toteutusta ja sitä, koettiinko tapa avuksi yrityksille niiden kansainvälistymisessä.
Työ oli laadullista tutkimusta, siinä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja benchmarkkausta. Kyselyyn ja haastatteluihin ovat vastanneet videoprojektissa mukana olleet yritykset, muutamat Tekesin työntekijät ja Duudsoneiden edustaja.
Tulokset kertoivat, ettei uuden markkinointitavan käyttöön ottaminen Tekesissä tapahdu välttämättä nopeasti. Valmisteluun on varattava reilusti aikaa. Videoprojektin kyselyt ja haastattelut todensivat, että Tekesiltä on toivottu rohkeutta viestinnässä ja siinä on tässä projektissa onnistuttu. Valittu markkinointitapa koettiin rohkeaksi ja onnistuneeksi sekä yritysten että Tekesin työntekijöiden mielestä. Videoprojektin kaltaisen yhteistyön Tekesin ja yritysten välillä toivottiin jatkuvan tulevaisuudessakin. Johtopäätöksenä voi todeta, että Tekes voi olla apuna yrityksille videomarkkinoinnin avulla.