Funktionaalisen yritystunnuksen suunnittelu : Case Petafox Oy
Lauronen-Karlsson, Juhana (2017)
Lauronen-Karlsson, Juhana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205009
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin tuomaan esiin niitä seikkoja, jotka synnyttävät toimivan ja ajattoman yritystunnuksen ja sen osista erityisesti liikemerkin. Aihetta tutkittiin perehtymällä sekä suomen-, että englanninkieliseen alan kirjallisuuteen ja verkkosivustoihin. Työhön sisältyy myös käytännön osuus, jossa suunniteltiin yhden miehen IT-alan yritykselle, Petafox Oy:lle, yritystunnus käytettäväksi sekä painotuotteissa että verkkoympäristössä. Kettua esittävästä tunnuksesta suunniteltiin sekä värillinen että mustavalkoinen versio.
Johdannossa avataan lyhyesti työlle asetetut tavoitteet ja kerrotaan, mistä prosessi sai alkunsa. Luvussa kaksi pohditaan yritysilmeen ja yritystunnuksen välistä suhdetta. Luvussa kolme avataan yritystunnuksen peruselementtejä eli sitä, mistä osista yritystunnus muodostuu sekä tuodaan esiin joitakin näkökulmia hyvälle yritystunnukselle asetettavista peruskriteereistä. Luvussa neljä tuodaan esiin liikemerkkien historiaa sekä liikemerkin muotoon ja väriin liittyviä näkökulmia. Luvussa viisi esitellään käytännön osuuteen liittyvä asiakas, Petafox Oy, sen tarpeet sekä koko yritystunnuksen luomisprosessi ideasta lopputuotteeseen.
Johdannossa avataan lyhyesti työlle asetetut tavoitteet ja kerrotaan, mistä prosessi sai alkunsa. Luvussa kaksi pohditaan yritysilmeen ja yritystunnuksen välistä suhdetta. Luvussa kolme avataan yritystunnuksen peruselementtejä eli sitä, mistä osista yritystunnus muodostuu sekä tuodaan esiin joitakin näkökulmia hyvälle yritystunnukselle asetettavista peruskriteereistä. Luvussa neljä tuodaan esiin liikemerkkien historiaa sekä liikemerkin muotoon ja väriin liittyviä näkökulmia. Luvussa viisi esitellään käytännön osuuteen liittyvä asiakas, Petafox Oy, sen tarpeet sekä koko yritystunnuksen luomisprosessi ideasta lopputuotteeseen.