Nuorten naisten ja teini-ikäisten tyttöjen tekemä fyysinen väkivalta Suomessa
Kavakka, Jaana (2017)
Kavakka, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205034
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee naisten tekemää väkivaltaa ja olen rajannut tekstini käsittelemään nuorten naisten ja teini-ikäisten tyttöjen käyttämää fyysistä väkivaltaa. Tutkimuksien ja tilastojen valossa naisten tekemä väkivalta on eritoten lähisuhdeväkivaltaa joten opinnäytetyöni painottuu tähän aspektiin. Uudet ihmissuhteet, identiteetin muodostaminen, kasvaminen, tunteiden ja aggression hallinnan opetteleminen, mahdollisten traumojen käsittely ja omien toimintatapojen muodostaminen kuuluvat erityisesti nuoruuteen kun ihminen kasvaa kohti täysi-ikäisyyttä ja vastuuta. Väkivalta ei ole sidonnainen ikään, sosiaaliseen statukseen, yhteiskuntaluokkaan tai sukupuoleen.
Fyysisestä väkivallasta kirjoittaessani ja sitä tutkiessani esille ovat nousseet väkivaltaisen käytöksen pintaan nostamat tunteet. Vaikka yleisesti väkivallan teko aiheuttaa häpeää ja syyllisyyttä, voi tekohetkellä olo olla voimakas ja euforinen.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset ovat, että mitä selitysmalleja nuorten naisten väkivaltaisuudelle tarjotaan tilastojen ja kokemuksien pohjalta sekä minkälaisia käytäntöjä ja tapoja on tarjolla nuorelle tämän saavuttaakseen väkivallaton elämä. Sosiaalipedagoginen viitekehykseni on emansipaatiossa.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyötaho on Maria Akatemia ry, joka on asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, joka on erikoistunut ehkäisevään väkivaltatyöhön naisten parissa. Maria Akatemian toimintamuotoja ovat ehkäisevän työn lisäksi yhteiskunnallinen vaikuttaminen, hyvinvointi- ja psykoterapiapalvelut sekä koulutustoiminta.
Maria Akatemiassa alkoi vuonna 2016 3-vuotinen Keijun varjo-hanke, jonka kohderyhmänä ovat 15–28-vuotiaat naiset. Keijun varjo-hankkeen tavoitteina on ennaltaehkäistä väkivallan käyttöä, vahvistaa tunnetaitoja ja niiden tervettä ilmaisua sekä tukea nuoren kasvua kohti aikuisuutta. Hankkeessa koulutetaan myös nuorten naisten kanssa toimivia ammattilaisia, jotta heillä olisi laajempi ymmärrys nuorten naisten väkivaltaisuudesta. Hanke on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama ja hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin, Espoon ja Tampereen Tyttöjen talojen kanssa.
Raportoin opinnäytetyössäni tekemästäni kyselystä Kahoot-sovelluksen kautta, jota hyödynnetään Stadian ammattikoulussa pidettävässä koulun opiskelijoiden infotilaisuudessa. Alussa on kysymys tai esimerkki, jolle tarjoan neljä erilaista toimintatapaa tai vastausta, joihin oppilaat voivat vastata kännyköidensä kautta. Vastauksien jälkeen alun esimerkki avataan keskustellen.
Fyysisestä väkivallasta kirjoittaessani ja sitä tutkiessani esille ovat nousseet väkivaltaisen käytöksen pintaan nostamat tunteet. Vaikka yleisesti väkivallan teko aiheuttaa häpeää ja syyllisyyttä, voi tekohetkellä olo olla voimakas ja euforinen.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset ovat, että mitä selitysmalleja nuorten naisten väkivaltaisuudelle tarjotaan tilastojen ja kokemuksien pohjalta sekä minkälaisia käytäntöjä ja tapoja on tarjolla nuorelle tämän saavuttaakseen väkivallaton elämä. Sosiaalipedagoginen viitekehykseni on emansipaatiossa.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyötaho on Maria Akatemia ry, joka on asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, joka on erikoistunut ehkäisevään väkivaltatyöhön naisten parissa. Maria Akatemian toimintamuotoja ovat ehkäisevän työn lisäksi yhteiskunnallinen vaikuttaminen, hyvinvointi- ja psykoterapiapalvelut sekä koulutustoiminta.
Maria Akatemiassa alkoi vuonna 2016 3-vuotinen Keijun varjo-hanke, jonka kohderyhmänä ovat 15–28-vuotiaat naiset. Keijun varjo-hankkeen tavoitteina on ennaltaehkäistä väkivallan käyttöä, vahvistaa tunnetaitoja ja niiden tervettä ilmaisua sekä tukea nuoren kasvua kohti aikuisuutta. Hankkeessa koulutetaan myös nuorten naisten kanssa toimivia ammattilaisia, jotta heillä olisi laajempi ymmärrys nuorten naisten väkivaltaisuudesta. Hanke on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama ja hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin, Espoon ja Tampereen Tyttöjen talojen kanssa.
Raportoin opinnäytetyössäni tekemästäni kyselystä Kahoot-sovelluksen kautta, jota hyödynnetään Stadian ammattikoulussa pidettävässä koulun opiskelijoiden infotilaisuudessa. Alussa on kysymys tai esimerkki, jolle tarjoan neljä erilaista toimintatapaa tai vastausta, joihin oppilaat voivat vastata kännyköidensä kautta. Vastauksien jälkeen alun esimerkki avataan keskustellen.