Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Se on se pieni karhunpoikanen" : juonellista leikkitoimintaa metsässä 4-5-vuotiaille

Korhonen, Roosa (2017)

 
Avaa tiedosto
oppari pdf-versio.pdf (1.705Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Roosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa juonellinen leikkitoimintakokonaisuus metsässä 4-5-vuotiaiden lasten kanssa, siten että lapset oppisivat kunnioittamaan luontoa. Toiminnan tavoitteena oli tukea lasten ympäristö- ja luontokasvatusta sekä auttaa varhaiskasvattajia löytämään uusia keinoja toteuttaa sitä. Tavoitteena oli tukea myös lasten yhteisöllisyyttä ja sen kehittymistä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin vantaalaisen päiväkodin lähimetsässä, ja mukana oli kerrasta riippuen 7-10 lasta kahdesta eri päiväkotiryhmästä.

Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostui neljästä toimintakerrasta päiväkodin lähimetsässä. Juonellisen leikin keskiössä toimi emostaan eksynyt Sepi-karhu, johon liittyen oli jokaisen kerran aluksi pieni alustus runon, tarinan, laulun tai yhteisen keskustelun muodossa. Toimintakertojen läpikulkevat teemat syntyivät Vantaan kaupungin arvojen, eli yhteisöllisyyden, innovatiivisuuden sekä kestävän kehityksen pohjalta. Jokaisella kerralla oli mukana yhteisöllisyyttä tukevia leikkejä sekä pienryhmissä tai pareittain toteutettavia ongelmanratkaisutehtäviä luonnon monimuotoisuuteen, eläimiin ja kestävään kehitykseen liittyen. Yhteisölliset leikit olivat muun muassa erilaisia hippaleikkejä ja ongelmanratkaisutehtävien kautta lapset pääsivät tutkimaan ja tarkkailemaan luontoa. Leikkeihin ja toimintaan eläytymiseksi apuna käytettiin paljon käsiteltävää aihetta havainnollistavia kuvia. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatus, yhteisöllisyys, juonellinen leikki sekä ympäristö- ja luontokasvatus.

Toimintaa arvioitiin laatimalla havainnointirunko jokaisesta kerrasta minulle itselleni sekä erilliset havainnointilomakkeet ja arviointilomake toimintakerroilla mukana olleille lastenhoitajille. Havainnointilomakkeissa paneuduttiin muun muassa siihen, mistä lapset olivat kiinnostuneita metsässä ja itse toiminnassa sekä miten he toimivat ryhmässä. Arviointilomakkeessa keskityttiin puolestaan arvioimaan toiminnan suunnittelun onnistumista, opiskelijan ryhmänhallintataitoja sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Tämän lisäksi toimintaa dokumentoitiin ottamalla valokuvia.

Tavoitteet saavutettiin arviointien perusteella saatujen tulosten perusteella hyvin. Toiminta oli lapsille mielekästä ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa, ja heidän kunnioituksensa luontoa kohtaan kasvoi entisestään. Varhaiskasvattajien näkökulmasta tarkasteltuna uusia ideoita ympäristö- ja luontokasvatuksen toteuttamiseksi syntyi toiminnan pohjalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste