Kunnossapidon hallinnan parantaminen tutkimuskeskuksessa
Martikainen, Heidi (2017)
Martikainen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235159
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä tehtiin Danisco Sweeteners Oy:n osana toimivalle tutkimuskeskukselle. Yritys on osa kansainvälistä DuPont-konsernia. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tutkimuskeskuksen kunnossapidon hallinnan parantaminen. Kunnossapidon hallinnan parantamisen kehittäminen oli tärkeää, koska toiminta oli pääosin suunnittelematonta ja vaikutukset kohdeorganisaation kustannuksiin ovat merkittävät.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytettiin viitekehyksenä tietojohtamista sekä viestintää.
Nykytila-analyysin perusteella tunnistettiin ongelman ydin eli jäsennellyn tiedon puute. Viitekehyksen ja tutkimusongelman pohjalta opinnäytetyön tekijä päätti, miten kunnossapidon hallinnan parantamista kannattaa kehittää. Kehittämistehtävässä luotiin toimintamalli kunnossapidon suunnittelulle, tiedon jakamiselle sekä viestinnälle kohdeorganisaatiossa. Kunnossapidon hallinnan prosessi luotiin ja toiminta käynnistettiin. Tiedon jakamisen onnistumiseksi luotiin Excel-työkalu ja toimintamalli säännöllisen viestinnän toteutumiseksi. Myös ohjeistuksia päivitettiin laadukkaan tiedon tuottamisen pohjaksi.
Kehittämishankkeen seurantajakson jälkeen kootut tulokset osoittavat, että kunnossapidon hallinta on tehostunut. Pohjadata on toistettavasti ja luotettavasti saatavilla toiminnanohjausjärjestelmästä, kunnossapidon hankinnat on suunniteltu ja hyväksytetty etukäteen, tietoa jaetaan säännöllisesti päätöksenteon pohjaksi, tarpeita mietitään etukäteen ja kunnossapidon toimintaa kehitetään eteenpäin osana seuraavan vuoden suunnittelua.
Opinnäytetyön tekijän pitkän aikavälin toiveena ja tavoitteena oli luoda prosessi, joka voidaan sovittaa myös muihin tutkimuskeskuksen osatoimintoihin. Nyt luotua prosessia on mahdollista soveltaa laajalti erityyppisten organisaation tunnistettujen ja vielä tunnistamattomien sisäisten prosessien kehittämiseen ja tehostamiseen.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytettiin viitekehyksenä tietojohtamista sekä viestintää.
Nykytila-analyysin perusteella tunnistettiin ongelman ydin eli jäsennellyn tiedon puute. Viitekehyksen ja tutkimusongelman pohjalta opinnäytetyön tekijä päätti, miten kunnossapidon hallinnan parantamista kannattaa kehittää. Kehittämistehtävässä luotiin toimintamalli kunnossapidon suunnittelulle, tiedon jakamiselle sekä viestinnälle kohdeorganisaatiossa. Kunnossapidon hallinnan prosessi luotiin ja toiminta käynnistettiin. Tiedon jakamisen onnistumiseksi luotiin Excel-työkalu ja toimintamalli säännöllisen viestinnän toteutumiseksi. Myös ohjeistuksia päivitettiin laadukkaan tiedon tuottamisen pohjaksi.
Kehittämishankkeen seurantajakson jälkeen kootut tulokset osoittavat, että kunnossapidon hallinta on tehostunut. Pohjadata on toistettavasti ja luotettavasti saatavilla toiminnanohjausjärjestelmästä, kunnossapidon hankinnat on suunniteltu ja hyväksytetty etukäteen, tietoa jaetaan säännöllisesti päätöksenteon pohjaksi, tarpeita mietitään etukäteen ja kunnossapidon toimintaa kehitetään eteenpäin osana seuraavan vuoden suunnittelua.
Opinnäytetyön tekijän pitkän aikavälin toiveena ja tavoitteena oli luoda prosessi, joka voidaan sovittaa myös muihin tutkimuskeskuksen osatoimintoihin. Nyt luotua prosessia on mahdollista soveltaa laajalti erityyppisten organisaation tunnistettujen ja vielä tunnistamattomien sisäisten prosessien kehittämiseen ja tehostamiseen.