Partnerskap mellan en teater, fria teatergrupper och företag : Case Svenska Teatern
Wallin, Riikka (2017)
Wallin, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215102
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tuottaa uutta tietoa laitosteatterin pienempien projektien yrityskumppanuuksista käytännön kehitysprojektin avulla. Työ on tapaustutkimus, joka lähtee Svenska Teaternin ja vapaiden teatteriryhmien yhteistuotantojen jatkorahoittamistarpeesta. Yhteistyö vapaiden ryhmien kanssa on aloitettu Svenska kulturfondenin rahoittamassa Nicken NU –hankkeessa. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat: voiko kumppanuus yrityksen kanssa toimia yhteistuotantojen jatkorahoituksena ja millä tavoin? Työn tilaajana on Helsingin keskustassa sijaitseva Svenska Teatern, Suomen suurin ruotsinkielinen teatteri.
Opinnäytetyössä metodeina käytetään dokumenttianalyysiä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja benchmarkkausta. Kehitystyön aikana Svenska Teaternin henkilökunta ja vapaan ryhmän edustajat tuottivat erilaisia yritysyhteistyökonsepteja.
Sponsorointi ei suoraan toimi Nicken NU –hankkeen kaltaisten kalliiden mutta pienen yleisön tavoittavien projektien rahoituskeinona. Sen sijaan voidaan luoda pitkäaikaisia myös markkinointiviestinnällisiä panoksia sisältäviä transformatiivisia strategisia kumppanuuksia. Kun kumppanuutta syvennetään pitkällä aikavälillä, voidaan luoda kaikille osapuolille suurempaa vaikuttavuutta luovia toimintoja ja niihin vaadittavaa kumppanien välistä luottamusta. Yrityskumppanuudet eivät ole nopea ratkaisu rahoituksen monipuolistamiseen, mutta ovat mahdollinen tapa vastata Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaan strategiseen ohjaukseen ja teattereiden omaan tarpeeseen monipuolistaa sekä toimintaa että rahoitusta.
Opinnäytetyössä metodeina käytetään dokumenttianalyysiä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja benchmarkkausta. Kehitystyön aikana Svenska Teaternin henkilökunta ja vapaan ryhmän edustajat tuottivat erilaisia yritysyhteistyökonsepteja.
Sponsorointi ei suoraan toimi Nicken NU –hankkeen kaltaisten kalliiden mutta pienen yleisön tavoittavien projektien rahoituskeinona. Sen sijaan voidaan luoda pitkäaikaisia myös markkinointiviestinnällisiä panoksia sisältäviä transformatiivisia strategisia kumppanuuksia. Kun kumppanuutta syvennetään pitkällä aikavälillä, voidaan luoda kaikille osapuolille suurempaa vaikuttavuutta luovia toimintoja ja niihin vaadittavaa kumppanien välistä luottamusta. Yrityskumppanuudet eivät ole nopea ratkaisu rahoituksen monipuolistamiseen, mutta ovat mahdollinen tapa vastata Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaan strategiseen ohjaukseen ja teattereiden omaan tarpeeseen monipuolistaa sekä toimintaa että rahoitusta.