Miten Lauttasaaren kartano avautuu yleisölle? : Kohtaamisia Koneen Säätiön tyyliin
Sirén, Satu (2017)
Sirén, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Koneen Säätiön tulevan toimipisteen Lauttasaaren kartanon ohjelmistoa yleisölle sekä tehdä toiminnan käynnistämiseen liittyvää taustatutkimusta. Koneen Säätiö aikoo avata Lauttasaaren
kartanon yleisölle, ja siihen opinnäytetyö keskittyy. Tutkimustyötä tehtäessä kartanon remontti oli vasta alkuvaiheessa, ja remontti valmistuu vuoden 2018 alkupuolella.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisin keinoin Lauttasaaren kartano voisi avautua yleisölle. Koneen Säätiön tarpeena
on myös esitellä kartanon historiaa nykytaiteen keinoin niin, että sen strategian mukainen missio, visio ja arvot
toteutuisivat ohjelmistossa. Koneen Säätiö on uuden tilanteen edessä kohdatessaan yleisön, jota ei ole vielä määritelty
tarkemmin. Tutkimuskysymyksenä oli, miten kartanoa ja sen historiaa esitellään nykytaiteen keinoin ja vuorovaikutuksellisesti, yleisölle avoimen ohjelman kautta?
Aihetta lähestyttiin laadullisessa tutkimuksessa tapaustutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, benchmarkkausta ja sähköisesti tehtyä kyselyä. Lisäksi työssä tutkittiin Koneen Säätiön uuden viestintästrategian merkitystä ohjelmiston suunnittelussa. Aineiston analyysissa esille tulivat vuorovaikutuksen lisäämistarve, yhteisöllisyys, saavutettavuus sekä digitaalisuus.
kartanon yleisölle, ja siihen opinnäytetyö keskittyy. Tutkimustyötä tehtäessä kartanon remontti oli vasta alkuvaiheessa, ja remontti valmistuu vuoden 2018 alkupuolella.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisin keinoin Lauttasaaren kartano voisi avautua yleisölle. Koneen Säätiön tarpeena
on myös esitellä kartanon historiaa nykytaiteen keinoin niin, että sen strategian mukainen missio, visio ja arvot
toteutuisivat ohjelmistossa. Koneen Säätiö on uuden tilanteen edessä kohdatessaan yleisön, jota ei ole vielä määritelty
tarkemmin. Tutkimuskysymyksenä oli, miten kartanoa ja sen historiaa esitellään nykytaiteen keinoin ja vuorovaikutuksellisesti, yleisölle avoimen ohjelman kautta?
Aihetta lähestyttiin laadullisessa tutkimuksessa tapaustutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, benchmarkkausta ja sähköisesti tehtyä kyselyä. Lisäksi työssä tutkittiin Koneen Säätiön uuden viestintästrategian merkitystä ohjelmiston suunnittelussa. Aineiston analyysissa esille tulivat vuorovaikutuksen lisäämistarve, yhteisöllisyys, saavutettavuus sekä digitaalisuus.